THEOLOGOI-KRITIS.SCH.GR

Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς
Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

ΘΕΣΕΙΣ, ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ: ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ Θ. Ι. ΡΗΓΙΝΙΩΤΗ «ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟ ΑΘΕΟ»

ΘΕΣΕΙΣ, ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ: ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ Θ. Ι. ΡΗΓΙΝΙΩΤΗ

«ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟ ΑΘΕΟ»

Του Γ. Μ. Βαρδαβά

Θεολόγου  3ου ΓΕΛ Ηρακλείου

Θ. Ι. Ρηγινιώτης, Επιστολή προς τον σκεπτόμενο άθεο: Δοκίμιο πνευματικής και κοινωνικής αναζήτησης, εκδόσεις Λεξίτυπον, Αθήνα 2019, σσ. 250, ISBN: 978-960-597-204-2.

Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Λεξίτυπον» το νέο πόνημα του γνωστού θεολόγου εκ Ρεθύμνης Θ. Ι. Ρηγινιώτη με τίτλο: «Επιστολή προς τον σκεπτόμενο άθεο». Η προβληματική που απασχόλησε το συγγραφέα στο μυθιστόρημα του Εναντίον του Θεού (εκδόσεις Όμορφος Κόσμος, Ρέθυμνο 2006, βλ. σχετικό σημείωμα μας για το βιβλίο στην εφημερίδα «Πατρίς», αρ. φ. 17991/20-12-2006, σελ. 16 και αναλυτική παρουσίαση στην ιστοσελίδα  «Θεολόγοι Κρήτης»: http://theologoi-kritis.sch.gr/docs/arthrografia/parousiasi%20en-reth.pdf, 5/4/2009), εδώ επεκτείνεται και διευρύνεται σε μια εξαντλητική διαπραγμάτευση. Στόχος του συγγραφέα είναι να πραγματώσει έναν οιονεί διάλογο με τον «σκεπτόμενο άθεο» της εποχής μας. Ο παραπάνω όρος δεν χρησιμοποιείται τυχαία από το συγγραφέα, δοθέντος του γεγονότος, ότι υπάρχουν άτομα που αυτοπροσδιορίζονται ως «άθεοι» αλλά εμφορούνται από τέτοιο βαθμό φανατισμού και καχυποψίας που καθιστούν απαγορευτική κάθε καλοπροαίρετη απόπειρα διαλόγου. Τα άτομα αυτά εμμένοντας με δογματισμό στις αθεϊστικές τους βεβαιότητες ουσιαστικά εγκλωβίζονται στην «απόλυτη αλήθεια» της  «πίστης» τους στην ανυπαρξία του Θεού. Το οντολογικό ερώτημα, ωστόσο, είναι διαχρονικό και δεν προσφέρεται για επιδερμικές προσεγγίσεις ή ιδεολογικοποιημένες απολυτοποιήσεις του τύπου «άσπρο-μαύρο». Πέραν τούτου, σαφώς  υπάρχουν και καλοπροαίρετοι άνθρωποι που μπορεί να δηλώνουν άθεοι, άθρησκοι, άπιστοι, αγνωστικιστές, σχετικιστές, σκεπτικιστές κ.α.π. (δικαίωμα τους βεβαίως, ελεύθεροι άνθρωποι είμαστε, δεν είναι εδώ Ιράν, όπως διατείνονται ορισμένοι) αλλά είναι ανοικτοί έμπρακτα στο διάλογο και τη γόνιμη ανταλλαγή επιχειρημάτων και απόψεων. Οι συγκεκριμένοι έχουν μια αρετή: έχουν μάθει να ακούνε και να σέβονται τη γνώμη του άλλου, ακόμα κι αν διαφωνούν· είναι με άλλα λόγια απροκατάληπτοι, γεγονός καθόλου αυτονόητο στους χαλεπούς καιρούς μας. Για να μην παρεξηγηθούμε, οι ανωτέρω παρατηρήσεις ισχύουν ενίοτε και για όσους δηλώνουν «ένθεοι», «πιστοί» κ.α.π., που δεν έχουν διάθεση να ακούσουν την αντίθετη άποψη αλλά θωρακίζονται πίσω από τις  «βεβαιότητες» τους. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι εν λόγω έχουν κατασκευάσει έναν χριστιανισμό «κατ’ εικόνα και ομοίωσιν» τους, έναν χριστιανισμό φονταμενταλιστικό και παραδοσιαρχικό, που δεν έχει καμιά σχέση με τον αυθεντικό χριστιανισμό.

Περισσότερα...
 

Εκδήλωση βιβλιοπαρουσίασης: Μαρία Κανελλάκη "Βίοι Αγρίων και Αδέσποτων Αγίων"

Για πρώτη φορά στην Κρήτη, οι εκδόσεις 24γράμματα παρουσιάζουν το  νέο βιβλίο της Μαρίας Κανελλάκη «Βίοι Αγρίων και Αδέσποτων Αγίων», στο Ρέθυμνο. Το βιβλίο εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2018 και είναι η δεύτερη -ατομική- συγγραφική δουλειά της δημιουργού. Το πρώτο της βιβλίο «Ιστορίες της διπλανής κρίσης», είχε κυκλοφορήσει το καλοκαίρι του 2017 και ακολούθησαν συμμετοχές της σε συλλογικές εκδόσεις έντυπων και ηλεκτρονικών βιβλίων.

Η παρουσίαση του βιβλίου γίνεται στον τόπο καταγωγής της συγγραφέως -το Ρέθυμνο-  και θα φιλοξενηθεί στο ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, στην Παλιά Πόλη. Μέσα απ’ τη μυθιστορηματική του οπτική, προβάλλονται ευαίσθητα κοινωνικά θέματα, όπως η βία στα σχολεία, ο κοινωνικός αποκλεισμός των ανθρώπων με αναπηρία, η επιβίωση οικογενειών στις εποχές της άγριας κρίσης, καθώς και οι κοινωνικές δομές και οι ομάδες αλληλεγγύης που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια στα αστικά κέντρα.

Την εκδήλωση συντονίζει η  Ελευθερία Ελ. Μιχάλα (Μουσικολόγος)

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

* Ειρήνη Γαβριλάκη, Αρχαιολόγος - Συγγραφέας

* Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης, Θεολόγος – Συγγραφέας

* Αφήγηση αποσπασμάτων του μυθιστορήματος, θα κάνει η Μάρθα Τριποδιανάκη-Σηφάκη, Εκπαιδευτικός

* Στο πιάνο θα συνοδεύσει με μουσικά κομμάτια η Ελευθερία Γ. Κανελλάκη, Μαθήτρια

Μέσα από έναν πρωτότυπο διάλογο αφηγήτριας-συγγραφέως και με το αντίστοιχο οπτικό υλικό, θα παρουσιαστούν μερικά απ’ τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα που θίγει το βιβλίο. Η πρόθεση είναι να ακολουθήσει μια γόνιμη συζήτηση με το κοινό και να μοιραστούν εμπειρίες και ιδέες.

 

Χριστός Ανέστη!

“Πάσχα ἱερὸν ἡμῖν σήμερον ἀναδέδεικται, Πάσχα καινόν, Ἅγιον, Πάσχα μυστικόν,

Πάσχα πανσεβάσμιον, Πάσχα Χριστὸς ὁ λυτρωτής, Πάσχα ἄμωμον, Πάσχα μέγα, Πάσχα τῶν πιστῶν,

Πάσχα, τὸ πύλας ἡμῖν τοῦ Παραδείσου ἀνοῖξαν, Πάσχα, πάντας ἁγιάζον πιστούς”

 

Το 5ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο του ΙΑΚΕ στο Ηράκλειο

Την Παρασκευή 5 Απριλίου 2019 ξεκινούν οι εργασίες του 5ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ), με κεντρικό θέμα «Η διεπιστημονικότητα ως γνωστική, εκπαιδευτική και κοινωνική πρόκληση». Το Συνέδριο πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης. από 5 έως 7 Απριλίου 2019 (Galaxy Hotel, Λ. Δημοκρατίας 75, Ηράκλειο).

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του Συνεδρίου...

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Κεντρικός σκοπός του Συνεδρίου είναι η διερεύνηση της διεπιστημονικότητας ως σύγχρονης πρόκλησης, πρότασης και πρακτικής στα πεδία της επιστημονικής έρευνας, της εκπαίδευσης, της πολιτικής και της κοινωνίας, στο επίπεδο του ατόμου και της συλλογικότητας.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ

Βασικά χαρακτηριστικά της επιστημονικής προόδου στη σύγχρονη εποχή είναι η τεράστια διεύρυνση του επιστητού, ο κατακερματισμός της επιστημονικής γνώσης και, συνακόλουθα, η έμφαση στην εξειδικευμένη κατάρτιση. Προβληματισμοί γύρω από την εξέλιξη αυτού του φαινομένου και τις συνέπειές του εμφανίστηκαν ήδη από την εποχή της γέννησης της επιστήμης και συνοδοιπορούν μαζί της, άλλοτε τονίζοντας το αίτημα για αποκέντρωση και εξειδίκευση και άλλοτε προβάλλοντας την ανάγκη για συνεργασία και σύνθεση θεωρώντας κάθε αυτονόμηση ως αλλοτρίωση. Από την αρχαιότητα, ο Πλάτων στην Πολιτεία του μίλησε για διασύνδεση των γνώσεων μεταξύ τους και πρότεινε «σύνοψιν αλλήλων των μαθημάτων». Στην Αναγέννηση, προβλήθηκε ως ιδανικό πρότυπο ο «καθολικός άνθρωπος» (Homo Universalis), ο οποίος ενδιαφέρεται για όλες τις τέχνες και τις επιστήμες. Από τις αρχές του 20ού αιώνα, στον χώρο της εκπαίδευσης, ο J. Dewey τόνιζε ότι οι μαθητές δεν ζουν σε πολλαπλούς και χωριστούς κόσμους, αλλά μέσα σε ένα ενιαίο κόσμο, όπου όλα διασυνδέονται. Στην εποχή μας, στο σταυροδρόμι θεωρητικών και πρακτικών προσεγγίσεων, βιώνεται με ένταση η διελκυστίνδα ανάμεσα στο γενικό και το μερικό, τη θεωρία και την πράξη, τη γενική παιδεία και την ειδική κατάρτιση, το τοπικό και το οικουμενικό. Στο πλαίσιο αυτό αναφύεται ο προβληματισμός για περισσότερο συνεργατικές, σφαιρικές και ολιστικές προσεγγίσεις, καθώς επίσης προβάλλεται το αίτημα για προώθηση της διεπιστημονικότητας ως αντίδοτου για την υπέρβαση αντινομιών και αντιθέσεων.

Άραγε, η διεπιστημονικότητα μπορεί να οδηγήσει σε αρμονικές και λειτουργικές συζεύξεις ή απλώς είναι αναγκαίο κακό, λόγω της πολυπλοκότητας των κοινωνικών φαινομένων; Μήπως αποτελεί οπισθοδρόμηση έναντι της ενδελεχούς και συγκροτημένης ειδίκευσης; Ποιοι επιστημονικοί και κοινωνικοί λόγοι επιτάσσουν τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις; Το ζητούμενο είναι η αλληλογνωριμία και αλληλοενημέρωση μεταξύ των επιστημόνων ή η ανάπτυξη ουσιαστικότερων συνεργασιών και συνθέσεων; Είναι εφικτή η συνεργασία μεταξύ διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων; Τι κοινό μπορούν να έχουν οι παιδαγωγοί με τους μηχανικούς, οι βιοεπιστήμονες με τους φιλοσόφους, οι οικονομολόγοι με τους μηχανολόγους, οι φυσικοί επιστήμονες με τους λογοτέχνες κ.ο.κ.; Η συνεργασία επιβάλλεται χάριν ενός χρήσιμου τελικού προϊόντος ή υπαγορεύεται από βαθύτερους υπαρξιακούς και επιστημονικούς λόγους;

Με αφετηρία τους παραπάνω προβληματισμούς, το Ι.Α.Κ.Ε. προχωρεί στην υλοποίηση του 5ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου του, ευελπιστώντας να φωτιστούν επιμέρους πτυχές του θέματος και να αποτελέσει βήμα γόνιμου επιστημονικού, εκπαιδευτικού και κοινωνικού διαλόγου για κάθε ενδιαφερόμενο.

Περισσότερα...
 

ΑΓΙΟΝΙΚΟΔΗΜΙΚΑ ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ

ΑΓΙΟΝΙΚΟΔΗΜΙΚΑ ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ

του ΜΙΧΑΗΛ ΤΣΑΚΙΡΑΚΗ, ΘΕΟΛΟΓΟΥ - ΓΥΜΝΑΣΙΑΡΧΗ

ΠΗΓΗ: ΔΡΑΜ 2018

 

Περισσότερα...
 
Περισσότερα Άρθρα...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΜΑΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ

We have 93 guests online

ΜΕΤΡΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 1063455

ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΣ

Ο μορφωτικός χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών

Ο μορφωτικός χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών στη δημόσια Εκπαίδευση (Ευρωπαϊκό πλαίσιο - Γερμανικό παράδειγμα)

Περισσότερα...