THEOLOGOI-KRITIS.SCH.GR

Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς
Αρχική Αρθρογραφία Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου: Κυριακή των Βαΐων, Χαίρετε εν Κυρίω χαίρετε α εμάθετε και ο Θεός της ειρήνης έσται μεθ' ημών (Φιλιπ. 4, 4-9)

Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου: Κυριακή των Βαΐων, Χαίρετε εν Κυρίω χαίρετε α εμάθετε και ο Θεός της ειρήνης έσται μεθ' ημών (Φιλιπ. 4, 4-9)

E-mail Εκτύπωση

Κι αν λέει ο Κύριος μακάριοι οι πενθούντες και μακάριοι οι κλαίοντες νυν εδώ τουναντίον ο απόστολος μας λέει και μας παραγγέλλει να χαίρουμε και δεν πρόκειται για αντίφαση γιατί αν πενθούμε και κλαίμε για τις αμαρτίες μας που λυπούν το Θεό μας κι αυτό είναι χαράς πρόξενος μεγάλης και ίδιο με το χαίρετε που μας λέει ο απόστολος και γι’  αυτό λέει μακάριοι οι πενθούντες ότι αυτοί παρακληθήσονται και μακάριοι οι κλαίοντες ότι γελάσετε.

Το πένθος κι ο κλαυθμός προξενούν στην ψυχή μας χαρά. Και μάλιστα χαρά εν Κυρίω που εξασφαλίζεται μόνο αν είμαστε εν Κυρίω και φυλάμε τις εντολές του Κυρίου απέχοντας από αμαρτίες και τότε πάντα θα έχουμε χαρά κι ας βασανιζόμαστε στο σώμα έχοντας τη συνείδηση μέσα μας να μας ευφραίνει και για ένα παραπάνω λόγο ότι έχουμε και την ελπίδα των μελλόντων αγαθών να μας χαροποιεί –δες και τους αγίους αποστόλους στις Πράξεις που εδάρησαν και έχαιρον γιατί με το δαρμό αξιώθηκαν να ατιμαστούν δια Χριστόν! Και σας το ξαναλέω επαναλαμβάνει ο απόστολος εμφαντικά εδώ γιατί ανθρώπινο είναι η λύπη και κάθε αλλαγή μας δυσκολεύει όσο να’  ναι και σας το ξαναλέω πρέπει να χαίρεστε πάντα εν Κυρίω! Κι ακόμα περισσότερο και να υποφέρετε με γενναιότητα τις εχθρικές προσβολές και μην ανταποδίδετε κακό στο κακό που σας κάνουν!

Οι τρυφηλοί κι ας είναι χριστιανοί είναι όμως οπωσδήποτε εχθροί του Χριστού λέει πιο πάνω ο απόστολος κι εδώ συμβουλεύει να αντιμετωπίζονται κι ας είναι εχθροί με επιείκεια και πραότητα. Ναι δε ζηλεύουμε την καλοπέρασή τους ενώ βρισκόμαστε σε στεναχώρια και θλίψη γιατί ας προσέξετε πάρα πολύ καλά: ο Κύριος είναι κοντά να έρθει και σχεδόν έφτασε η μέρα της κρίσεως κι άρα ας μη μας μέλει ούτε για την τρυφή και άνεσή τους ούτε για τη θλίψη σας αφού θα δώσουν λόγο κι εκείνοι στο Θεό για την τρυφή τους και εσείς πάλι έχετε να αναπαυθείτε για τις θλίψεις σας από το Θεό. Έχετε όμως κι άλλη παρηγοριά: να προσευχόμαστε σε κάθε περίσταση αλλά να προσευχόμαστε με ευχαρίστηση γιατί πώς μπορούμε να ζητάμε κάτι από το Θεό αν πριν δεν Τον ευχαριστήσουμε για όσα ήδη μας έχει δώσει και για όσα μας έχει κιόλας χαρίσει; Κι ακόμα περισσότερο πρέπει να ευχαριστούμε το Θεό και για όσα μας φαίνονται εναντία και θλιβερά αφού ένα ευχαριστώ για όσα μας δίνει από αγαθά και ευτυχίες είναι κάτι που ούτως ή άλλως Του το χρωστάμε. Και τότε αποδεικνύουμε και εκ των πραγμάτων ότι έχουμε καρδιά ευγνώμονα και έχουμε κατορθώσει την ευχάριστή Του κι άρα προσευχές ευχαριστήριες φανερώνουν τα αιτήματά μας στο Θεό ενώ τις αντίθετες ο Θεός δεν τις γνωρίζει και δεν τις εισακούσει επομένως!

Ειρήνη λοιπόν Θεού και καταλλαγή και φιλίωση που πέτυχε με την ένσαρκη οικονομία Του ο Χριστός με τον Θεό και Πατέρα υπερέχει αληθινά κάθε νου όχι μόνο ανθρώπινο αλλά και αγγελικό: το ότι ο Χριστός δηλαδή μας λύτρωσε και μας ειρήνευσε με το Θεό όπως δε μπορεί να καταλάβει ανθρώπινος και κτιστός και πεπερασμένος νους –ποιος θα πίστευε και θα είχε ελπίδα ποτέ ότι θα μας χαριστούν σε μας τους ανθρώπους τόσα αγαθά και ακόμα παραπέρα πώς μπορούμε να φιλιώσουμε με το Θεό μετά από τόση έχθρα που Του είχαμε μεγάλη- Αυτός πάλι είναι μόνο που μπορεί και να μας φυλάξει και να μας προασφαλίσει τις καρδιές μας και τους διαλογισμούς μας εν ειρήνη και αταραξία ώστε να μην εννοήσουμε κανένα πονηρό και απαρέσκον στη θ.μεγαλειότητα. αυτό το χάρισμα της ειρήνης που μας χάρισε ο Θεός μέσω των αποστόλων Του θα μας φυλάξει και ήσυχους και ατάραχους και υπερβαίνει κάθε νου γιατί μέσω αυτής μας προστάζει ο Θεός να ειρηνεύουμε και με τους εχθρούς μας και με όσους ακόμα ακόμα μας αδικούν που είναι υπερφυσικό και παράδοξο κι αν η ειρήνη Του δεν έχει όρια και υπερβαίνει κάθε νου πόσο μάλλον η ουσία Του;  Αυτή Του η ειρήνη εν Χριστώ Ιησού ας σας κρατήσει ενωμένους μαζί Του και θα σας φυλάξει και δε θα εκπέσετε.

Κι εγώ σα να πρόκειται να φύγω από κοντά σας και δε θα έχω κοινωνία με τα πράγματα τα παρόντα σας λέω τα εξής: σκέφτεστε και συλλογίζεστε αδέλφια μου όσα αληθινά και ενάρετα –όχι κακίες και ψεύδη και ψεύτικες ακόλουθες ηδονές και απολαύσεις- και όσα σεμνά και άξια ουράνιας βασιλείας –κι όχι σιχαμερά και αισχρά- και όσα δίκαια και αγνά που μας φυλάνε σε παρθενία και σωφροσύνη όπως λχ νηστεία και εγκράτεια τροφής (κι όχι όσων Θεός η κοιλιά τους!) και όσα πάλι αγαπητά και προσφιλή και ευάρεστα στο Θεό και τους ανθρώπους –τους οποίους δεν πρέπει να μαχόμαστε- κι όσα δεν προξενούν σκάνδαλα και κακίες αλλά είναι εργασία αρετής και καλά έργα επαινετά και ευφημισμένα που προνοούν για τους άλλους με έργα αυτά όλα να λογίζεστε και να συλλογίζεστε και να μελετάτε αφού από λογισμούς αγαθούς έρχονται και τα καλά έργα ακολούθως και ρίζα επομένως ο λογισμός μας και κλάδοι και καρποί τα λόγια και τα έργα.

Ο ποιήσας λοιπόν και διδάξας αναφέρει εδώ συνεχώς ότι πρέπει να σκέφτονται σε κάθε θέμα της ζωής τους πώς ενεργούσε και έπραττε ο απόστολος πώς να μπαίνουν και να βγαίνουν στο σπίτι τους και πώς να μιλάνε και ποια χρηστά ήθη να έχουν γιατί ως καλός τους δάσκαλος τους έδωσε και το ανάλογο παράδειγμα κι επομένως όσα μάθατε και παραλάβατε και ακούσατε και είδατε σε μένα όχι μόνο να τα σκέφτεστε αλλά και αυτά να τα πράττετε και εάν έτσι πολιτευτείτε στη ζωή σας τότε πάντα θα έχετε ειρήνη μέσα σας και ησυχία. Οφείλουμε επομένως να έχουμε ειρήνη με το Θεό εργαζόμενοι τις θ.εντολές και ειρήνη με τον εαυτό μας διώχνοντας τα πάθη και έχοντας επομένως ήσυχη τη συνείδησή μας εφόσον δε θα μας ελέγχει σε κανένα πράγμα. Τέλος θα ειρηνεύουμε και με τους ανθρώπους εφόσον δε θα πολεμάμε μαζί τους κι ο Θεός θα είναι μαζί μας ο Θεός της ειρήνης! Αυτός μόνο έχει αταραξία και κάθε ειρήνη στον εαυτό Του και επειδή είναι η αυτοειρήνη και πέλαγος άπειρο ειρήνης εφόσον δεν έχει κανένα πάθος πάνω Του και εναντίον Του να Τον ενοχλήσει ως βασιλέα της ειρήνης και άρχοντα της ειρήνης ο αίτιος και αρχηγός κάθε ειρήνης και σε όλα τα κτίσματα αισθητά και νοητά.

Και με λόγια θεωρητικά επομένως και με έργα και το προσωπικό του παράδειγμα ο απόστολος κι εδώ παιδαγωγικότατα οδηγεί τους χριστιανούς στο Χριστό και τον κατά Χριστό βίο και βιωτή. Κι άρα έχοντας αυτήν την ειρήνη του Θεού που ακολουθεί όλα αυτά τα έργα και τους λογισμούς έρχεται κι η ομόνοια κι η ενότητα κι όπως έλεγε συνεχώς στο αξιομνημόνευτο απόφθεγμά του κι ο Ι. Χρυσόστομος σε κάθε περίσταση: δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν που δε θα παύσω να λέω συνεχώς και πάντα σε όλα όσα μου συμβαίνουν! Κι εννοείται ότι για την προσευχή δεν υπάρχει τόπος και χρόνος αναρμόδιος αλλά εν παντί τόπω και χρόνω και τρόπω ευχαριστείτε για τη χαρμολύπη αυτής της ζωής κι όπως λέει κι ο άγιος Αντώνιος δε νικάμε αλλιώς τον εχθρό παρά αν πολεμώντας τον στα πνευματικά ευφραινόμαστε πάντα! Και γενικά Κύριε Ιησού Χριστέ ελεήσόν με! Κύριε Ιησού Χριστέ βοήθησόν μοι! Πάντα λόγω και έργω ούτω ποιείτε και ευλογηθήσεσθε εν παντί!

ΠΗΓΗ: ΔΡΑΜ 2014

ΜΙΧΑΗΛ ΤΣΑΚΙΡΑΚΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 19 Απρίλιος 2014 13:30  

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση