ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΚΡΗΤΗΣ - THEOLOGOI-KRITIS.SCH.GR

ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς
Αρχική Αρθρογραφία Βιβλιοπαρουσίαση: Αγ. Νικοδήμου Αγιορείτου, Θησαυρός Αγίων (επιμέλεια πρωτ. Αντώνιος Μπιλάλης)

Βιβλιοπαρουσίαση: Αγ. Νικοδήμου Αγιορείτου, Θησαυρός Αγίων (επιμέλεια πρωτ. Αντώνιος Μπιλάλης)

E-mail Εκτύπωση

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ

ΥΠΟ Μ.ΤΣΑΚΙΡΑΚΗ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΑΡΧΟΥ

Με μεγάλη χαρά και αλλά και πολλή κατάνυξη ήρθε στα χέρια μας –Φεβρουάριος 2017- το νέο πόνημα του π. Αντωνίου Μπιλάλη, Δρ. Ψυχοπαιδαγωγικής- Σχολικής Παιδαγωγικής του ΦΠΨ στο ΕΚΠΑ, τετράτομο κι αυτή τη φορά έπειτα από τα πετυχημένα προηγούμενα δυο τετράτομα με τον τίτλο Θησαυρός Λογίων (2013-4) το πρώτο έργο του Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως με ευλογία του Παναγιωτάτου Βαρθολομαίου και θερμές και εγκάρδιες επιστολές από τον κυρό Πέτρας και Χερρονήσου Νεκτάριο και έπειτα με το Κυριακοδρόμιο και Εορτοδρόμιο που καλύπτει όλο τον ενιαυτό με το Θησαυρό Κυρίου (2015-6) κείμενα δηλαδή και ερμηνείες των μεγάλων Δεσποτομητορικών Εορτών πάνω στα αναγιγνωσκόμενα ευαγγέλια και εις περιστάσεις βαπτίσεως, γάμου, μοναχικής κουράς, εξοδίου, εξομολογήσεως, θεμελιώσεως ναού κλπ των αγίων Γρηγορίου Παλαμά και Νικοδήμου του Αγιορείτου του οποίου είναι και το νέο έργο ως Θησαυρός Αγίων που τώρα κυκλοφορείται με ευλογία κι αυτό του Μακαριωτάτου κκ Ιερωνύμου Β΄ και συνεργασία Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ που περιλαμβάνει ότι πληρέστερο υπάρχει τώρα ως προς τους Συναξαριστές γιατί περιλαμβάνει με βάση το αντίστοιχο έργο του αγίου όλα τα συναξάρια από το αντίστοιχο έργο του μετεπεφρασμένα σε λόγια καθομιλουμένη σύγχρονη νεοελληνική και από το Νέο Μαρτυρολόγιο και Νέο Εκλόγιο και τη Φιλοκαλία του ιδίου όπως και τους μετεγενέστερους αγιοκαταταγέντες έως των ημερών μας αγίων Παϊσίου, Πορφυρίου, Σοφίας Κλεισούρας, Νικηφόρου Λεπρού και από συνεργασία με τον πρωτοπρεσβύτερο π. Ευάγγελο Παχυγιαννάκη –Κρητικόν  Πανάγιον και ως προς το επόμενο.

Άλλη αρετή επίσης του ευσύνοπτου και περιεκτικότατου πονήματος η εικονογράφηση γιατί κοσμείται με αγιογραφίες και εικονίδια από τον π. Σταμάτιο Σκλήρη και από παλαιότερη συνεργασία του στο 13-τομο σερβικό συναξαριστή του αγ. Ιουστίνου Πόποβιτς. Αντιγράφουμε από τους προλόγους του ελλογιμοτάτου κ. Κ. Κορναράκη, α΄ τόμος, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος-Νοέμβριος: η ανά χείρας έκδοση του Συναξαριστή είναι πρωτότυπη και η πιο πρόσφατη αφού έχουν προηγηθεί 3 σύγχρονες του πρωτοτύπου και η τωρινή μετεφρασμένη και γι’ αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία επειδή συντηρεί το ενδιαφέρον της εκδοτικής παράδοσης του έργου αλλά και προφέρει στο ευσεβές και φιλομαθές αναγνωστικό κοινό τη δυνατότητα της συνάντησης με το έργο αυτό μέσα από τη μεταγλώττισή του στη λόγια καθομιλουμένη όπως και αποτελεί θεολογικό μόχθο ανθρώπου που μαθήτευσε στο πνεύμα της σκέψεως του αγιορείτη οσίου γιατί πράγματι ο συγγραφεύς εκτός του γεγονότος ότι κατάγεται από τη μεγάλη θεολογική οικογένεια Μπιλάλη σπουδαίων κληρικών και θεολόγων με σημαντική προσφορά στο κοινωνικό σύνολο αξιώθηκε και να μυηθεί στη νικοδημική σκέψη από το μακαριστό π. Νικόδημο Μπιλάλη εμβριθή μελετητή του βίου και του έργου του αγίου και εκδότη του πρωτοτύπου βίου του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου κι ήταν ο ίδιος που του μετέδωσε το ζήλο της μελέτης του θεολογικού έργου του αγίου γενονός που διαπιστώνεται από το ήδη κυκλοφορηθέν έργο της ερμηνείας των αποστολικών επιστολών. Εδώ τώρα στην παρούσα προχώρησε ένα βήμα παραπέρα ο π. Αντώνιος γιατί εμπνεόμενος από την πρωτοβουλία των Σκουρταίων ως προς τους Νεομάρτυρες με τους μετέπειτα –μετά τηνκοίμηση του οσίου- δηλαδή την προσθήκη όσων μαρτύρησαν συμπληρωματικά, συμπλήρωσε το έργο με όλους τους μετέπειτα αγιοκαταταχθέντες αγωνιστές της πίστεως ως ζωντανό χρονικό της πίστεως στον Τριαδικό Θεό κι όχι ως μουσειακό κομμάτι. Και υπό την έννοια αυτή η παρούσα έκδοση μπορεί να μην υπακούσει μόνο σε αυστηρά επιστημονικά κριτήρια σχετικά με την επανέκδοση του αρχικού κειμένου γιατί ενδιαφέρεται κυρίως να προσφέρει ό τι πληρέστερο υπάρχει σε σχέση με την Ορθόδοξη Αγιολογία με βεβαιότητα ότι η προσπάθεια αυτή αντανακλάτο αδέσμευτο και δημιουργικό πνεύμα του αγίου και της Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού. Και πάλι ό.π.γ΄τόμος: ο παρών συναξαριστής του αγίου αποκτά τρόπόν τινα χαρακτήρα Εγκυκλοπαιδείας της Θεολογίας καθώς μέσα από τους βίους των αγίων βρίσκει την ευκαιρία να ασχοληθεί με τη Δογματική και την Ηθική και την Πατρολογία και τη Γραμματολογία και την ερμηνεία της ΑΓ και το Εορτολόγιο και την Εκκλησιαστική Ιστορία και τη Γεωγραφία και το Κανονικό Δίκαιο αλλά και να μας εισάγει στη Φιλοκαλική Παράδοση της Ορθοδοξίας και συγχρόνως δε λείπουν φιλολογικά σχόλια που αναδεικνύουν τις φιλολογικές του γνώσεις και δεν αφήνει την ευκαιρία να αποδείξει ακόμα και μαθηματικές γνώσεις!

Αλλά και ως προς τη κριτική σκέψη του αγίου κερδίζει ο αναγνώστης αφού βασική ιδέα του πονήματος του οσίου είναι η απόλυτη βεβαιότητά του ότι η ΑΓ και η Πατερική Θεολογία μαζί με την ΙΠ αποτελούν τους πυλώνες της  πνευματικής ζωής αλλά και τον τρόπο ερμηνείας του κόσμου και των προβλημάτων του. Κι άρα μάς διαπαιδαγωγεί ο άγιος διαμέσου του συναξαριστή στο εκκλησιολογικό φρόνημα και ο ίδιος αν και απορεί με ανακολουθίες των κειμένων εν τούτοις είναι βέβαιος ότι δεν μπορεί να προβεί σε καμιά αλλαγή ή διόρθωση πλην εκείνων που κατά τεκμήριο γίνονται γιατί αφορούν στη συμπλήρωση και αποκατάσταση της λειτουργικής παράδοσης και έτσι με αίσθημα ευθύνης λειτουργικής προτείνει τη διόρθωση λειτουργικών αταξιών. Τέλος ό.π. δ΄ τόμος:  η παρούσα έκδοση με όλους τους αγίους μέχρι σήμερα αποτελεί παρακαταθήκη μόχθου ανθρώπου πολλού από τον ακαταπόνητο π. Αντώνιο προς το σύγχρονο άνθρωπο κι ένα πολύτιμο οδηγό Ορθοδόξου πνευματικής ζωής γιατί ο άγιος είναι η ευλογημένη απάντηση του Θεού στον παραπαίοντα και αμαρτωλό κόσμο μας και το ακριβότερο δώρο Του σε μας αφού με την παρουσία του διακρατείται κι ο ίδιος ο κόσμος και λόγω των αγίων που υπάρχουν κάθε εποχή ο Θεός μακροθυμεί και δίνει περισσότερο χρόνο να κινητοποιηθούν περισσότεροι άνθρωποι σε μετάνοια και να σωθούν. Κι ο όσιος διαλαλεί αυτόν τον πνευματικό θησαυρό ως τίμιος εν Χριστώ πραγματευτής και μέσα από το έργο του θα μας συμβουλεύει μέχρι tέλους των ημερών ότι και απλώς ειπείν σπούδαζε αγαπητέ να ευρεθείς μετά θάνατον σε ένα από τα ανωτέρω τάγματα των ευαρεστησάντων τω Θεώ εργαζόμενος τις ζωοποιές εντολές  του Κυρίου και τις αρετές μεταχειριζόμενος.

Καλό ταξίδι στις  καρδιές των πιστών!

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 29 Μάρτιος 2017 09:43  

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση