Έναρξη σχολικού έτους – Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου

Γεώργιος Στριλιγκάς, ΣΕΕ Θεολόγων
Εκτύπωση

Αγαπητές και αγαπητοί  συνάδελφοι,

Βρισκόμαστε στην αρχή ενός νέου σχολικού έτους. Σε κάθε νέο ξεκίνημα εντείνεται η δημιουργική προσμονή για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της εργασίας μας, για την ενημέρωση γύρω από τις νέες συνθήκες και την προσαρμογή μας σε αυτές και πάνω από όλα για την υποδοχή των μαθητών/τριών και την οικοδόμηση της διδακτικής σχέσης μας, με στόχο τη μαθησιακή και πνευματική προκοπή τους. Εύχομαι εγκάρδια «ὁ πανσόφους τοὺς ἁλιεῖς ἀναδείξας» να σας ενδυναμώνει και να σας στηρίζει στο έργο σας.

Σημειώνω μερικές βασικές υπενθυμίσεις, για τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου στο ξεκίνημά μας:

Α. Νέα Προγράμματα Σπουδών και νέα Βιβλία θρησκευτικών

Από το φετινό σχολικό έτος, χρησιμοποιούμε νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά όλων των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου, καθώς και νέα Βιβλία Μαθητή, τα οποία έχουν αποσταλεί στα σχολεία. Τα νέα Προγράμματα και τα Βιβλία είναι μεταβατικά, μέχρι την εκπόνηση των οριστικών νέων. Τα Προγράμματα Σπουδών και τα αντίστοιχα Βιβλία διαφοροποιούνται θεματολογικά από τα προηγούμενα, ενώ ταυτόχρονα κρατούν, σε γενικές γραμμές, τα δομικά και τα μεθοδολογικά χαρακτηριστικά τους.

Τα Βιβλία Μαθητή προσιδιάζουν, όπως και τα προηγούμενα, σε βιβλία εργασίας ή σε συλλογές διδακτικού υλικού. Οι διδακτικές ενότητες εντάσσονται σε ευρύτερες θεματικές ενότητες και δεν έχουν δοκιμιακό χαρακτήρα. Το υλικό κάθε μαθήματος χρειάζεται να αξιοποιείται σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της θεματικής ενότητας, όπως αυτά ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών. Για τον ετήσιο, τον θεματικό και τον καθημερινό προγραμματισμό της διδασκαλίας μας, χρειάζεται να συμβουλευόμαστε το Πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο ορίζει τους στόχους και τη διδακτική πορεία του μαθήματος. Το Βιβλίο Μαθητή δεν είναι αυτόνομο, αλλά υπηρετεί το Πρόγραμμα Σπουδών. Η δικτυακή διεύθυνση, όπου μπορείτε να βρείτε σε ψηφιακή μορφή τα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά Γυμνασίου και Λυκείου, καθώς και τα αντίστοιχα Βιβλία, για την εξυπηρέτηση των σχετικών αναγκών, είναι:

http://iep.edu.gr/el/component/k2/1048-nea-programmata-spoudon-kai-vivlia-sta-thriskeftika

Είναι αναγκαίο να εντοπίσετε και εάν επιθυμείτε να εκτυπώσετε το Πρόγραμμα Σπουδών της βαθμίδας που διδάσκετε. Με την ευκαιρία αυτή, υπενθυμίζω ότι τα Προγράμματα Σπουδών, τόσο του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου, είναι δομημένα στόχο τη διδασκαλία του μαθήματος σε συνεχόμενο δίωρο την εβδομάδα.  Στο Πρόγραμμα Σπουδών του Γυμνασίου επισημαίνεται ρητά ότι "τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται, όταν το μάθημα διδάσκεται για κάθε τμήμα σε συνεχόμενο δίωρο κάθε εβδομάδα".

Β. Νέα εγκύκλιος για την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών

Προς ενημέρωσή σας, αναφέρω ότι το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε και έστειλε στα σχολεία την εγκύκλιο με αριθμό Φ1/104795/ΓΔ4/10- 8-2020, με θέμα «Ρύθμιση μαθητικών θεμάτων», η οποία επιλαμβάνεται του ζητήματος της χορήγησης απαλλαγής από τα Θρησκευτικά. Όπως γνωρίζετε, η χορήγηση απαλλαγής είναι αρμοδιότητα πρωτίστως των Διευθυντών/τριών των σχολείων. Ταυτόχρονα, προβλέπεται η προσυπογραφή της Υπεύθυνης Δήλωσης για τη χορήγηση απαλλαγής από τον/τη διδάσκοντα/ουσα, ώστε να ενημερώνεται για τους/τις μαθητές/τριες που θα έχει στην τάξη του/της στις ώρες του μαθήματος των Θρησκευτικών. Ο/Η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με τον Σύλλογο των Διδασκόντων/ουσών, αποφασίζουν κατά περίπτωση για τον τρόπο που απασχολούνται υποχρεωτικά οι απαλλασσόμενοι/ες μαθητές/τριες, συντάσσοντας σχετική πράξη (διαφορετικό διδακτικό αντικείμενο σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης, ερευνητική δημιουργική δραστηριότητα κ.ά.) και έχοντας την πλήρη ευθύνη.

Γ. Το διδακτικό έργο στον καιρό της πανδημίας

Τα σχολεία μας ανοίγουν σε μια πρωτόγνωρη επιδημική και κοινωνική συγκυρία. Καλούμαστε να ανταποκριθούμε στην πρόκληση αυτή με αυξημένη ευθύνη. Για την τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων, την ευαισθητοποίηση των παιδιών και την οργάνωση του έργου μας χρειάζεται η συνεργασία μεταξύ όλων. Από θεολογική και παιδαγωγική σκοπιά, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή η διαχείριση των θεολογικών αποριών και θεωρήσεων των παιδιών γύρω από τα ζητήματα αυτά. Το μάθημά μας δεν έχει σχέση με ανυπόστατες παραδοξολογίες, συνωνομοσιολογίες και παραθρησκευτικές καταστροφολογίες. Η αλόγιστη εκτροπή από την προγραμματισμένη διδασκαλία και οι ατέρμονες συζητήσεις γύρω από τις λεπτομέρειες της επικαιρότητας δεν συμβάλλουν στην αποστολή του μαθήματος  και δεν οικοδομούν τα παιδιά. Στη φάση αυτή, θεωρώ πολύ χρήσιμο να επεκτείνουμε την επιμορφωτική και διδακτική εμπειρία μας σε ζητήματα εκπαίδευσης από απόσταση.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ανακοινώσω σειρά επιμορφωτικών συναντήσεων, σε διαδικτυακό περιβάλλον από απόσταση μέσω εφαρμογής τηλεδιάσκεψης, με θέματα:

  1. Προγραμματίζοντας το εκπαιδευτικό έργο με τα νέα Προγράμματα Σπουδών.
  2. Σχεδιασμός και υλοποίηση σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης από  απόσταση.
  3. Θεολογικά και παιδαγωγικά ζητήματα με αφορμή την πανδημία.

Καταλήγοντας, απευθύνω θερμό χαιρετισμό προς τους/τις προσληφθέντες/είσες αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς. Πολύ σύντομα θα έχουμε ιδιαίτερη ενημερωτική-επιμορφωτική συνάντηση. Μέχρι τότε, τα στοιχεία επικοινωνίας μου είναι στη διάθεσή σας. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε για κάθε ανάγκη.

Με πολλή αγάπη, εύχομαι σε όλες και όλους καλή χρονιά!

Ο Συντονιστής Ε.Ε. κλάδου ΠΕ01

Γεώργιος Στριλιγκάς

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 12 Σεπτέμβριος 2020 12:07