Ευχές για την έναρξη του σχολικού έτους - Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου σχολ. έτους 2022-2023

Στριλιγκάς Γεώργιος, Σ.Ε.Ε. Θεολόγων
Εκτύπωση

Αγαπητές και αγαπητοί  συνάδελφοι

Εύχομαι το νέο σχολικό έτος να είναι γόνιμο και καρποφόρο! Κάθε νέο ξεκίνημα κομίζει πολλές ελπίδες για καλύτερες ημέρες και καλύτερο αύριο. Ας πορευτούμε, λοιπόν, με αισιοδοξία και δημιουργικότητα κατά τον νέο «στέφανον του ενιαυτού», υπηρετώντας το μήνυμα της «κρείττονος ελπίδος» (Εβρ. 7, 19). Εύχομαι από καρδιάς σε όλες και όλους υγεία και προκοπή. Καλή δύναμη και κάθε επιτυχία στο έργο σας.

Απευθύνω θερμό χαιρετισμό προς τους νεοδιορισθέντες μόνιμους εκπαιδευτικούς, καθώς και προς τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς της α΄ φάσης προσλήψεων.

Για τη διευκόλυνση του έργου μας στην τρέχουσα περίοδο, σημειώνω παρακάτω μερικές βασικές υπενθυμίσεις και οδηγίες.

Α. Επιστροφή των μαθητών στη σχολική τάξη

Μολονότι οι υγειονομικοί περιορισμοί έχουν μειωθεί και οι μαθητές/τριες επιστρέφουν στα θρανία με ευνοϊκότερους όρους, η ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ενδυνάμωση των μαθητών είναι πρωταρχική αποστολή μας. Είναι επιβεβλημένο να ασχοληθούμε παιδαγωγικά με την ομαλή ένταξη των μαθητών στη νέα τους τάξη, λαμβάνοντας υπόψη τις αντικειμενικές συνθήκες και αντιμετωπίζοντας τυχόν ζητήματα που υπάρχουν. Η αδρομερής διερεύνηση του γνωστικού επιπέδου των μαθητών/τριών, καθώς και των μαθησιακών αναγκών σύμφωνα με την τάξη τους, είναι πάντοτε χρήσιμη. Ας αφιερώσουμε χρόνο, στην έναρξη του σχολικού έτους και σε τακτά χρονικά διαστήματα, για την ένταξη των μαθητών στην κοινότητα της τάξης και του σχολείου, για την οικοδόμηση ομαδοσυνεργατικών σχέσεων, καθώς και για την κάλυψη ενδεχόμενων μαθησιακών κενών σε σημαντικά ζητήματα.

Για άλλη μια φορά, εφιστώ την προσοχή όλων για τη διαχείριση, με παιδαγωγικό και θεολογικό πνεύμα, των ερωτημάτων ή των ζητημάτων που θέτουν οι μαθητές, όταν αυτά αφορούν στο μάθημά μας, σχετικά με την πανδημία και τα υγειονομικά μέτρα. Ζητήματα άσχετα με το μάθημά μας, ακραίες και περιθωριακές θέσεις, παραθεολογικές προσεγγίσεις, παραδοξολογίες και ανεύθυνες πληροφορίες από το διαδίκτυο δεν έχουν θέση στο μάθημά μας. Αποφεύγουμε πρακτικές πόλωσης, ζητήματα που εκτρέπουν το μάθημα από τη διδακτική του αποστολή, καθώς επίσης προσέχουμε ιδιαίτερα το ζήτημα της προστασίας των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.

Β. Προγράμματα Σπουδών και Βιβλία θρησκευτικών

Κατά το σχολικό έτος 2022-2023, συνεχίζεται η εφαρμογή των μεταβατικών Προγραμμάτων Σπουδών και η διδασκαλία μέσω των αντίστοιχων Βιβλίων Μαθητή, όπως αυτά διδάχθηκαν και κατά το παρελθόν σχολικό έτος.

Τα Βιβλία Μαθητή προσιδιάζουν σε βιβλία εργασίας ή σε συλλογές διδακτικού υλικού. Οι διδακτικές ενότητες εντάσσονται σε ευρύτερες θεματικές ενότητες και δεν έχουν δοκιμιακό χαρακτήρα. Το υλικό κάθε μαθήματος χρειάζεται να αξιοποιείται σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της θεματικής ενότητας, όπως αυτά ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών. Για τον ετήσιο, τον θεματικό και τον καθημερινό προγραμματισμό της διδασκαλίας μας, χρειάζεται να συμβουλευόμαστε το Πρόγραμμα Σπουδών. Το Βιβλίο Μαθητή δεν είναι αυτόνομο, αλλά υπηρετεί το Πρόγραμμα Σπουδών. Η δικτυακή διεύθυνση, όπου μπορείτε να βρείτε σε ψηφιακή μορφή τα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά Γυμνασίου και Λυκείου, καθώς και τα αντίστοιχα Βιβλία, για την εξυπηρέτηση των σχετικών αναγκών, είναι:

http://iep.edu.gr/el/component/k2/1048-nea-programmata-spoudon-kai-vivlia-sta-thriskeftika

Είναι αναγκαίο να εντοπίσετε και εάν επιθυμείτε να εκτυπώσετε το Πρόγραμμα Σπουδών της βαθμίδας που διδάσκετε. Για την αποτελεσματική εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών συστήνεται η αξιοποίηση του συνεχόμενου διδακτικού δίωρου, όπου η διδασκαλία του μαθήματος είναι δύο ώρες την εβδομάδα, εάν αυτό είναι εφικτό.

Γ. Νέα Υπουργική Απόφαση για την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών

Το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε και έστειλε στα σχολεία την 106646/ΓΔ4/2-09-2022 (ΦΕΚ 4644 Β΄) Υπουργική Απόφαση, η οποία επιλαμβάνεται του ζητήματος της χορήγησης απαλλαγής από τα Θρησκευτικά. Η χορήγηση απαλλαγής είναι αρμοδιότητα πρωτίστως των Διευθυντών/τριών των σχολείων. Ο/Η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με τον Σύλλογο των Διδασκόντων/ουσών, αποφασίζουν κατά περίπτωση για τον τρόπο που απασχολούνται υποχρεωτικά οι απαλλασσόμενοι/ες μαθητές/τριες. Ο θεολόγος εκπαιδευτικός ενημερώνεται για τους απαλλαχθέντες, ώστε να μην παίρνουν απουσία στην ώρα του μαθήματος.

Επισημαίνω ότι οι πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με το μάθημά μας δεν προσφέρονται για συζήτηση στην τάξη. Για κάθε ανάγκη παραπέμπουμε στον Διευθυντή/τρια του σχολείου και αποφεύγουμε άσκοπες τριβές με τους μαθητές/τριες και τους γονείς τους.

Δ. Νέες δομές και λοιπές μεταβολές που έφερε ο Ν. 4823/2021

Όπως γνωρίζετε, από το περασμένο σχολικό έτος εφαρμόζεται ο Ν. 4823/2021 (ΦΕΚ 136 Α), με θέμα «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις». Ο νέος νόμος προωθεί, μεταξύ άλλων, διάφορες αλλαγές σε μια σειρά ζητημάτων, όπως είναι: Νέες δομές διοικητικής, επιστημονικής και παιδαγωγικής υποστήριξης, νέο πλαίσιο ενδοσχολικής επιμόρφωσης, αλλαγές στη διαδικασία αξιολόγησης στα τετράμηνα, αξιολόγηση στελεχών και εκπαιδευτικών, κ.ά. Στο πλαίσιο της εφαρμογής του ανωτέρω νόμου, από φέτος εισάγονται οι θεσμοί  των εκπαιδευτικών Ομίλων, των Ενδοσχολικών Συντονιστών (τάξης ή γνωστικού πεδίου) και των Παιδαγωγικών Συμβούλων - Μεντόρων. Είμαι στη διάθεσή σας, για την υποστήριξη του έργου σας σε ότι με αφορά.

Ε. Αξιολόγηση των μαθητών/τριών

Ο Ν. 4823/2021, μεταξύ άλλων, τροποποίησε τα κριτήρια και τις διαδικασίες αξιολόγησης του μαθητή στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο (άρθρο 86).

Η κύρια αλλαγή είναι ότι οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης μπορούν να λαμβάνουν τη μορφή γραπτών ωριαίων δοκιμασιών επαναληπτικού χαρακτήρα, ατομικών ή ομαδικών συνθετικών ή διαθεματικών δημιουργικών εργασιών ή να περιλαμβάνουν την αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης. Το μάθημά μας εξακολουθεί να εντάσσεται στην ομάδα Β΄ μαθημάτων, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.

ΣΤ. Επιμορφωτικές συναντήσεις

Κατά την τρέχουσα περίοδο πραγματοποιούνται από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τις Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπαίδευσης επιμορφωτικές/ενημερωτικές συναντήσεις για νεοδιορισθέντες/θείσες μόνιμους/μες και αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς.  Στη συνέχεια θα ξεκινήσει κύκλος επιμορφωτικών/ενημερωτικών συναντήσεων με όλες και όλους,  κατά ομάδες σχολείων, οι οποίες θα επιδιώξω να υλοποιηθούν με φυσική παρουσία.

Παρακαλώ να ενημερώνεστε από την αλληλογραφία του σχολείου για τις συναντήσεις αυτές.

Ζ. Εγγραφή στη λίστα επικοινωνίας

Για την αποτελεσματικότερη επικοινωνία μας, μπορείτε να εγγραφείτε, εφόσον επιθυμείτε, στη λίστα επικοινωνίας με τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου. Αναζητείστε τη σχετική διαδικτυακή διεύθυνση που θα βρείτε στο σχετικό έγγραφο που έχει σταλεί στο σχολείο σας.

Εάν έχετε ήδη εγγραφεί και παραλαμβάνετε απρόσκοπτα τις ενημερώσεις μου, δεν χρειάζεται να εγγραφείτε ξανά.

Εύχομαι προς όλες και όλους καλό ξεκίνημα, καλή χρονιά!

Ο Συντονιστής Ε.Ε. κλάδου ΠΕ01

Γεώργιος Στριλιγκάς