Διδάσκοντας Θρησκευτικά με διαδικασίες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Γεώργιος Στριλιγκάς, ΣΕΕ Θεολόγων
Εκτύπωση

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι

Η περίοδος που διανύουμε είναι πρωτόγνωρη για όλους, καθώς χρειάζεται να εργαστούμε μακριά από το οικείο σχολικό περιβάλλον, χωρίς τη φυσική παρουσία των μαθητών, με περιορισμούς και δυσκολίες. Η αποστολή μας είναι κρίσιμη, καθότι καλούμαστε να υποστηρίξουμε τους μαθητές μας εξ αποστάσεως. Το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου αναπτύσσεται, πλέον, σε περιβάλλον «σύγχρονης» εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες που υπάρχουν, παρά τις προετοιμασίες που έχουν γίνει. Ας αισιοδοξούμε ότι τα προβλήματα θα παρέλθουν και ότι θα επιστρέψουμε σύντομα στις τάξεις μας, σοφότεροι και δυνατότεροι. Είναι επιτακτική ανάγκη να συνεργαστούμε και να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες που υπάρχουν.

Στο κείμενο που ακολουθεί θα βρείτε σύντομη πληροφόρηση και χρήσιμες διαδικτυακές διευθύνσεις, για την υποστήριξη της εξ αποστάσεως εργασίας σας κατά την τρέχουσα περίοδο.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,

Ο Συντονιστής Ε.Ε. κλάδου ΠΕ01

Γεώργιος Στριλιγκάς

*  *  *

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΕ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Α. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΣΙΟ

Παρατίθενται οι κύριες Υπουργικές Αποφάσεις και Εγκύκλιοι για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η τελευταία εγκύκλιος επικεντρώνεται σε ζητήματα της τρέχουσας φάσης, κατά την οποία η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει γενικευτεί.

Β. ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΛΟΓΑΡΙAΣΜΟΥ ΣΤΟ WEBEX MEETINGS

Για να υλοποιήσετε μαθήματα σε περιβάλλον σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην εφαρμογή Webex Meetings:

  1. Χρειάζεται να έχετε λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Εάν δεν διαθέτετε λογαριασμό, μπορείτε να δημιουργήσετε έναν στη διεύθυνση: https://www.sch.gr/manual/registerintro
  2. Στη συνέχεια, χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τον λογαριασμό σας στο Webex Meetings. Δείτε οδηγίες στη διεύθυνση: https://webex.sch.gr/docs/loginwebex.pdf

Εναλλακτικά, δείτε έναν σύντομο οδηγό εδώ: https://pekes.pdekritis.gr/webexquickguide

Εάν διαθέτετε λογαριασμό Webex Meetings, στον οποίο έχετε δηλώσει ως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου το mail του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, θα χρειαστεί να τον απεγκαταστήσετε, ώστε να εγκαταστήσετε τον νέο λογαριασμό του Πανελλήνιου Σχολικό Δίκτυο. Για την απεγκατάσταση του λογαριασμού δείτε οδηγίες εδώ: https://webex.sch.gr/docs/Delete_old_free_webex_account.pdf

  1. Μετά τη δημιουργία λογαριασμού στο Webex Meetings, μπορείτε να εγκαταστήσετε την εφαρμογή στον υπολογιστή ή/και στο κινητό σας. Δείτε οδηγίες εδώ: https://webex.sch.gr/docs/EgkatastasiWebexTeacherSch.pdf
  2. Δείτε οδηγίες χρήσης του Webex Meetings για τον καθηγητή εδώ: https://webex.sch.gr/docs/UseWebexTeacherSch.pdf
  3. Εναλλακτικά, δείτε έναν σύντομο οδηγό χρήσης και λειτουργίας εδώ: http://theologoi-kritis.sch.gr/docs/ypostiriktiko/OdigiesWebex_2.pdf
  4. Κοινοποιείστε τη διεύθυνσή σας στο Webex Meetings στους μαθητές σας. Η διεύθυνσή σας θα έχει τη μορφή: https://minedu-secondary.webex.com/meet/<όνομα χρήστη>

Γ. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΠΕΡΙΟΔΟ

Υπενθυμίζω ορισμένες βασικές αρχές για τον νέο τρόπο λειτουργίας μας, στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τις οποίες έχω τονίσει και στις ενημερωτικές συναντήσεις μας:

Δ. ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟ

Ε. ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  1. Ιστότοπος του Υπουργείου Παιδείας για την εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση: https://mathainoumeasfaleis.gov.gr
  2. Για την πλατφόρμα Webex Meetings στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο: https://webex.sch.gr
  3. Οδηγίες για την πλατφόρμα e-class: https://eclass.sch.gr/info/manual.php
  4. Οδηγίες για την πλατφόρμα e-me για εκπαιδευτικούς: https://dschool.edu.gr/menoumespiti/assets/LetsStartWith_eme_StepByStep_Guidelines4Teachersv1.0-Mar2020.pdf
  5. Οδηγίες για την πλατφόρμα e-me για μαθητές: https://dschool.edu.gr/menoumespiti/assets/LetsStartWith_eme_StepByStep_Guidelines4Studentsv1.0-Mar2020.pdf
  6. Οδηγός του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τον σχεδιασμό μαθημάτων εξ αποστάσεως: http://iep.edu.gr/el/component/k2/1067-odigos-gia-ton-ekpaideftiko-sxediasmo-mathimaton-eks-apostaseos
  7. Ενδεικτικές ιστοσελίδες με ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για τα Θρησκευτικά: http://theologoi-kritis.sch.gr/docs/EXAE/istoselides_EXAE_thriskeftika.pdf

ΣΤ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΙΑΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Τάξη: Γ΄ Γυμνασίου.

Θεματική Ενότητα Δ΄: «Ο σεβασμός του άλλου στην Ορθόδοξη παράδοση»

Εκτιμώμενη διάρκεια: Συνολικά 3 εβδομάδες, στις οποίες εντάσσονται 3 διδακτικά δίωρα σύγχρονης εκπαίδευσης και μέχρι 2 ώρες εργασίας σε ασύγχρονο περιβάλλον.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα (όπως ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών):

Οι μαθητές και μαθήτριες να:

α) αναλύουν βιβλικές και άλλες διηγήσεις από την εκκλησιαστική παράδοση για τον «άλλον»,

β) αναδεικνύουν διαστάσεις της ζωής και του έργου των Κυρίλλου και Μεθοδίου και το θεολογικό και ηθικό υπόβαθρο του πολιτισμικού παραδείγματος τους,

γ) αναγνωρίζουν τη σημασία και την εμβέλεια της χριστιανικής διδασκαλίας για τον ξένο ως αδελφό.

Μέθοδος διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως διδακτική/μαθησιακή εργασία, στην οποία εντάσσονται βιωματικές και διερευνητικές δραστηριότητες σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης.

Φάσεις της διδασκαλίας: Προτείνεται η κατανομή των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε αντίστοιχα διδακτικά δίωρα, με ανάλογη κατανομή των διδακτικών θεμάτων.

1η εβδομάδα - 1ο διδακτικό δίωρο σύγχρονης εκπαίδευσης:

Ι. Ποιος είναι για μας ο «άλλος»;

i. 0 άλλος ως ξένος. Από τον «μακρινό» στον «ανεπιθύμητο»

II. 0 «άλλος» για τους Χριστιανούς

  1. Κάτω από τη δρυ της Μαμβρή: 0 Θεός ως ξένος που ζητάει τη φιλοξενία του ανθρώπου (Γεν 18,1-8)
  2. «Ποιος είναι ο πλησίον μου;»: 0 σπλαχνικός Σαμαρείτης (Λκ 10, 25-37)
  3. Αγ. Επιφανίου, «δός μοι τούτον τον ξένον»

2η εβδομάδα - 2ο διδακτικό δίωρο σύγχρονης εκπαίδευσης:

  1. Το Ευαγγέλιο στη γλώσσα των άλλων: 0 εκχριστιανισμός των Σλάβων - Κύριλλος και Μεθόδιος

3η εβδομάδα - 3ο διδακτικό δίωρο σύγχρονης εκπαίδευσης:

  1. Πέρα από δικαιώματα και υποχρεώσεις: Η αγάπη «άνευ όρων και ορίων»

Μαθησιακές δραστηριότητες σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης:

1ο διδακτικό δίωρο σύγχρονης εκπαίδευσης: α) Προσδιορίζεται ο θεματικός άξονας και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της Θεματικής Ενότητας. β) Καταιγισμός ιδεών με τη λέξη «Ξένος», μέσω του «Chat» ή του εργαλείου «Padlet». Ιεράρχηση και νοηματοδότηση θεολογικών εννοιών. γ) Artful Thinking (μοτίβο: Εκτίμηση, υποστήριξη, διερώτηση): Συσχετίζουν το περιεχόμενο του ύμνου «Δός μοι τούτον τον ξένον» με τις έννοιες της προηγούμενης δραστηριότητας. δ) Ανάθεση εργασίας για το σπίτι.

Εργασία για το σπίτι: Οι μαθητές μελετούν τα βιβλικά κείμενα της ενότητας και καταγράφουν γεγονότα και στάσεις σχετικά με το θέμα. Σε ομάδες εξ αποστάσεως συνθέτουν το βασικό συμπέρασμα.

2ο διδακτικό δίωρο σύγχρονης εκπαίδευσης: α) Οι μαθητές κατά ομάδες παρουσιάζουν το συμπέρασμά τους. β) Αφού μελετήσουν το κείμενο σχετικά με τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο, χωρίζονται σε ομάδες στο Webex Meetigs και καταλήγουν σε επιγραμματικά συμπεράσματα για το θέμα «Ο σεβασμός του άλλου στην Ορθόδοξη παράδοση». γ) Παρουσίαση εργασιών στην ολομέλεια, εξαγωγή συμπεράσματος. δ) Ανάθεση εργασίας για το σπίτι.

Εργασία για το σπίτι: Επίλυση προβλήματος με θέμα «Ο σεβασμός του άλλου στην εποχή μας: Προκλήσεις και προτάσεις». Οι μαθητές ανεβάζουν τις σύντομες απαντήσεις τους στο «Padlet».

3ο διδακτικό δίωρο σύγχρονης εκπαίδευσης: α) Προβολή του συνολικού χάρτη του «Padlet». Ανάδειξη θέσεων και αντιθέσεων. Εξέταση των προσεγγίσεων από θεολογική σκοπιά. β) Μετασχηματισμός του κειμένου της παραβολής του καλού Σαμαρείτη, με ένταξη ρόλων και γεγονότων από τη σύγχρονη εποχή. γ) Ανακεφαλαίωση των βασικών εννοιών της ενότητας. Συζήτηση με θέμα «Σύμφωνα με όσα μάθαμε, η αγάπη έχει όρια και κανόνες;».

Προστιθέμενη αξία από τη χρήση τεχνολογιών ΤΠΕ:

Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με το διδακτικό υλικό μιας ολόκληρης Θεματικής Ενότητας και ενεργοποιούνται μαθησιακά. Εξοικειώνονται με διαδικασίες εργασίας από απόσταση, καθώς επίσης με τις επιλεγμένες διαδικτυακές εφαρμογές. Εργάζονται διερευνητικά και σε ορισμένες φάσεις συνεργατικά, σε ένα περιβάλλον που βασίζεται στη συμμετοχή και στην ενεργοποίηση όλων.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 12 Δεκέμβριος 2020 20:32