«Τὴν διακονίαν σου πληροφόρησον» (Β΄ Τιμ., 4:5). Από τη σχολική αίθουσα στην αίθουσα της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης: Σχολικά Προγράμματα και Δράσεις

Χατζηαποστόλου Μαρία
Εκτύπωση

«Τὴν διακονίαν σου πληροφόρησον» (Β΄ Τιμ., 4:5).

Από τη σχολική αίθουσα στην αίθουσα της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης:

Σχολικά Προγράμματα και Δράσεις

Προλογικά

Η ανωτέρω προτροπή του Αποστόλου των Εθνών Παύλου προς τον μαθητή του Τιμόθεο σημαίνει «φέρω κάτι εις πληρότητα», «φέρω εις πέρας», «ολοκληρώνω», «τελειοποιώ» και εκφράζει τη διάθεσή μας να επι-κοινωνήσουμε μαζί σας. Γιατί με αφορμή την παρούσα συνάντηση μας δίδεται η ευκαιρία να μοιραστούμε μαζί σας όλες μας τις εμπειρίες από τις επισκέψεις των σχολείων στο Ίδρυμά μας, την αγαστή συνεργασία μας με τους εκπαιδευτικούς φορείς, την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και την αλληλεπίδραση με την εκπαιδευτική κοινότητα.

Ευχαριστούμε για την τιμητική πρόσκληση στην παρούσα Θεολογική Επιμορφωτική Ημερίδα ιδιαιτέρως τον κ. Γεώργιο Στριλιγκά, Σχολικό Σύμβουλο Θεολόγων Κρήτης και εκλεκτό συνάδελφο. Προσωπικά αισθάνομαι μεγάλη τιμή να εκπροσωπώ την Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης, η οποία δεν θα μπορούσε να δηλώσει απούσα από την παρούσα εκδήλωση, η οποία –συν τοις άλλοις– ως σκοπός της έχει: «να μοιραστούμε τη χαρά της κοινής σύναξης».

Τούτη τη χαρά της σύναξης βιώνουμε στο Ίδρυμα της καταλλαγής και του διαλόγου, που επί 50 έτη συνεχίζει αδιάκοπα και αδιάλειπτα να διακονεί το ανθρώπινο πρόσωπο –την εικόνα του Θεού– ανεξαρτήτως καταγωγής και προέλευσης, ακολουθώντας ακριβώς το αληθινό πνεύμα της Ορθοδόξου παραδόσεως, η οποία είναι καθολική, οικουμενική και πανανθρώπινη.

*

Ιστορία

Η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης (1968-2018) συμπλήρωσε πια μισό αιώνα ζωής και διακονίας προς τον άνθρωπο. Ο Μακαριστός Επίσκοπος Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίος Γαλανάκης και ο μαθητής του Δρ Αλέξανδρος Παπαδερός δημιούργησαν ένα χώρο-σύμβολο μετάνοιας και καταλλαγής σε ένα τόπο έντονα δεμένο με τη Μάχη της Κρήτης (1941) και με βαρύτατες θυσίες για την ελευθερία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Τα εγκαίνια της ΟΑΚ έγιναν  στις 13 Οκτωβρίου 1968 μέσα σε μια ατμόσφαιρα φόβου και μονολόγου, μεσούσης της Χούντας των Συνταγματαρχών, απέναντι στην οποία η Εκκλησία –δια της Ορθοδόξου Ακαδημίας– αντέταξε το διάλογο.

*

Αποστολή

Η βασική αποστολή της ΟΑΚ είναι η διαλογική μαρτυρία και η λειτουργική διακονία της Ορθοδοξίας στο σύγχρονο κόσμο. Ως εκ τούτου, το έργο της είναι αφιερωμένο στην καλλιέργεια του πνεύματος του διαλόγου ανάμεσα στην Ορθοδοξία και στις άλλες ομολογίες και θρησκείες και γενικότερα ανάμεσα στην πίστη, την επιστήμη και τον πολιτισμό. Εμπνευσμένη από την πλατωνική παράδοση του συμφιλοσοφείν, η ΟΑΚ φιλοδοξεί να αποτελεί χώρο διαλόγου και πνευματικής ανταλλαγής στη διακονία του Θεού και των ανθρώπων.

Ας μιλήσουμε, όμως, πιο συγκεκριμένα για τους κύριους τομείς δράσης του Ιδρύματος:

Επιμόρφωση στελεχών της Εκκλησίας σε πανελλήνιο και διορθόδοξο επίπεδο. Στόχος είναι η βαθύτερη κατανόηση και η αποτελεσματική αντιμετώπιση προβλημάτων του σύγχρονου ανθρώπου

Ανακαίνιση της Ενορίας: Αφύπνιση και τόνωση της ενοριακής συνείδησης και ζωής

Η γυναίκα στη ζωή της Εκκλησίας και της κοινωνίας: Στήριξη των γυναικείων συλλόγων της Ιεράς Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου και γενικότερη ενθάρρυνση της γυναίκας για ενεργό συμμετοχή στα της Εκκλησίας και της κοινωνίας

Παιδεία: Πανελλήνια και διεθνή σχετικά συνέδρια. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και γονέων

Επιστήμη-Πίστη-Ζωή: Διεθνή επιστημονικά συνέδρια κυρίως στους τομείς: Θεολογία και σύγχρονη γνώση, Ιατρική, Βιολογία/Γενετική, Βιοϊατρική, Βιοτεχνολογία, Βιοηθική, Φυσική-Αστρονομία κ.λπ.

Ανάπτυξη - ποιότητα ζωής - εναλλακτικός τουρισμός: Επιμόρφωση αγροτών, γεωπόνων, ειδικό πρόγραμμα για τη μελέτη του τουριστικού ζητήματος και προτάσεις για εναλλακτικές μορφές Τουρισμού, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς Ορθοδοξία και ιδεολογίες-διακομματικός διάλογος

«ΞΕΝΟΣ ΗΜΗΝ...»: Οι αλλοδαποί στην Ελλάδα, τα συναφή προβλήματα και οι προοπτικές

Ορθοδοξία και Οικουμένη: Συμβολή στην προαγωγή της διεκκλησιαστικής διακονίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου και όσων σχετικώς αποφασίζονται πανορθοδόξως. Φιλοξενία επίσημων θεολογικών διαλόγων, συνεργασία με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών (ΠΣΕ), με το Συμβούλιο Ευρωπαϊκών Εκκλησιών (ΚΕΚ), με τον Σύνδεσμο των Χριστιανικών Ακαδημιών της Ευρώπης

Διάλογος των θρησκειών και των πολιτισμών: Συνέδρια επί συναφών ζητημάτων

*

Εκπαιδευτικό έργο

Όλα τα ανωτέρω στοιχεία εμπλουτίζονται και συνδυάζονται με τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Ιδρύματος, τις Ημερίδες, τα Σεμινάρια, καθώς και τα Συνέδρια που ως σκοπό έχουν την επιμόρφωση και την ενημέρωση των εκπαιδευτικών λειτουργών, των μαθητών, αλλά και των γονέων. Πιο αναλυτικά:

Μία βόλτα στην ΟΑΚ

Μία «βόλτα» στην ΟΑΚ και στην ιστορία της μέσα στο χρόνο. Φέτος το παρόν Πρόγραμμα είναι αφιερωμένο στα 50 χρόνια της ΟΑΚ και έχει ως τίτλο: Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης. Μισός αιώνας προσφοράς, καθώς συμπληρώνονται 50 χρόνια από την ίδρυση της ΟΑΚ (1968-2018). Για το λόγο αυτό πραγματοποιείται το εν λόγω Πρόγραμμα που αφορά την ιστορία, τις δράσεις, την ανθρωπιστική και επιστημονική προσφορά, καθώς και τους σημαντικότερους σταθμούς του Ιδρύματος –με αποκορύφωμα τη διεξαγωγή της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας και την ενημέρωση για το σπουδαίο αυτό ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στο Ίδρυμα.

Παράλληλα, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν τους πιο νευραλγικούς χώρους του Ιδρύματος (Ιερό Παρεκκλήσι των Αγίων Κυρίλλων και Μεθοδίου, Ιερό Παρεκκλήσι του Αββά Μακαρίου, Εργαστήρι Αγιογραφίας, Βιβλιοθήκη «Το Φως», Μουσείο Κρητικών Βοτάνων κ.ά.) και να έλθουν σ’ επαφή με τη Θεία Λατρεία και τους συμβολισμούς της.

Αναφορά στον Καζαντζάκη

«Έτος Καζαντζάκη» το 2017 καθώς συμπληρώθηκαν 60 χρόνια από την κοίμηση του Κρητικού συγγραφέα. Το παρόν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα αφιερώθηκε στη ζωή και το έργο του μεγάλου Κρητικού, με έμφαση στην πνευματική διάσταση της σκέψης του και τη σχέση του με την ιδιαίτερη πατρίδα του, την Κρήτη.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: ο ζωγράφος του Θεού

Ο El Greco, ο Κρητικός από το Φόδελε που κατέκτησε ολάκερο τον κόσμο. Ένα ταξίδι στον κόσμο των χρωμάτων και την αναζήτηση του Θεού μέσα από την Τέχνη. Η κινηματογραφική ταινία «El Greco» του Γιάννη Σμαραγδή και τα αντίγραφα της ταινίας φυλάσσονται στην ΟΑΚ.

Εκπαιδευτικές Δράσεις

Διαδραστικό – Βιωματικό Εργαστήριο Ανακύκλωσης Χαρτιού

και Εισαγωγή στις Ήπιες Πηγές Ενέργειας με έμφαση στην Εξοικονόμηση Πόρων

Σκοπός του Εργαστηρίου αυτού είναι τα παιδιά ενεργά να παρατηρούν και να συμμετέχουν στη διαδικασία της ανακύκλωσης στην πράξη και με την καθοδήγηση του Υπεύθυνου του Ινστιτούτου Θεολογίας και Οικολογίας της ΟΑΚ, κ. Αντώνη Καλογεράκη, τα βήματα της παραγωγής χαρτοπολτού με απλό και κατανοητό τρόπο.

Επίσης, αναλύεται η σημασία της εξοικονόμησης πόρων και της αξιοποίησης ήπιων πηγών ενέργειας που δεν εξαντλούνται (π.χ. ηλιακή ενέργεια), σε αντίθεση με τη χρήση πετρελαίου και των άλλων ορυκτών καυσίμων, τα οποία ούτε ανακυκλώνονται ούτε μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, αλλά απλώς εξαντλούνται στο πέρασμα των δεκαετιών επιβαρύνοντας το περιβάλλον με ρύπους.

Και επί γης ειρήνη… εν ανθρώποις ευδοκία

Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις Λόγου και Τέχνης, σε συνεργασία με τα σχολεία της περιοχής, με θέμα τη Σάρκωση του Θεανθρώπου και τη σύνδεση αυτού του σωτηρίου γεγονότος με την παγκόσμια ειρήνη. Η Υπεύθυνη του Εργαστηρίου Αγιογραφίας της ΟΑΚ κ. Κωνσταντίνα Στεφανάκη μέσα από την αγιογράφηση της εικόνας της Γεννήσεως, παρουσιάζει στα παιδιά τις ιστορικές φάσεις της επίγειας παρουσίας του Θεανθρώπου, τονίζοντας ιδιαίτερα τη θεολογική διάσταση της Σαρκώσεως.

Χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα.

Ένα μοναδικό εργαστήρι για μικρούς και μεγάλους

Ένα ταξίδι εικονογραφίας όπου οι μαθητές σχεδιάζουν –ακολουθώντας τη βυζαντινή τεχνοτροπία– το Θείο Βρέφος πάνω σε χαρτί με κάρβουνο, υπό την καθοδήγηση της Υπεύθυνης του Εργαστηρίου Αγιογραφίας κ. Κωνσταντίνας Στεφανάκη. Οι μαθητές ενημερώνονται, επίσης, για την ιστορική ανάλυση και τους συμβολισμούς της εικόνας της Γεννήσεως του Χριστού, η οποία τους εισάγει στο πνευματικό νόημα των Χριστουγέννων.

Η διατήρηση και διάσωση της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Οι εκπρόσωποι του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με την απόφαση για την ανακήρυξη του 2018, ως «Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Η πρωτοβουλία εφιστά την προσοχή στις ευκαιρίες που προσφέρει η πολιτιστική μας κληρονομιά, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, όπως ο αντίκτυπος της ψηφιακής μετάβασης, οι περιβαλλοντικές και φυσικές πιέσεις σε βάρος χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς και η παράνομη διακίνηση πολιτιστικών αγαθών. Με αφορμή την 18η Απριλίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τη διατήρηση και τη διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, μέσα από τη ψηφιοποίηση της βιβλιοθήκης της ΟΑΚ «Το Φως».

Κρήτη: Τόπος συνάντησης των πολιτισμών

Το παρόν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ως στόχο έχει την κατανόηση της έννοιας της πολυπολιτισμικότητας στο σχολικό περιβάλλον και το σεβασμό της διαφορετικότητας, μέσα από την ιστορική αναδρομή και την ταυτόχρονη αναφορά στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα.

Ταξιδεύοντας: Η υπέρβαση των διακρίσεων μέσα από την ομορφιά του ταξιδιού

Η υπέρβαση των διακρίσεων μέσα από την ομορφιά του ταξιδιού, την κρητική ματιά του Νίκου Καζαντζάκη και τις πανανθρώπινες αξίες.

«Οι δικοί μου Πρόσφυγες»

Οι μαθητές είχαν και συνεχίζουν να έχουν, επίσης, την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την Έκθεση της Εικαστικού κ. Πέπης Χατζηδάκη με θέμα «Οι δικοί μου Πρόσφυγες», η οποία φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος, καθώς και να συζητήσουν για το δράμα των σύγχρονων προσφύγων, οι οποίοι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις πατρογονικές εστίες τους και ν’ αναζητήσουν μια νέα πατρίδα. Η κ. Χατζηδάκη δώρισε στο Ίδρυμα την εν λόγω Έκθεση, ώστε ν’ αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο εκπαιδευτικά και πολιτιστικά.

Διεθνές πρόγραμμα λόγου και Τέχνης

«Πρόσωπο προς πρόσωπο»

Κάποτε ο Αββάς Μακάριος περπατώντας στην έρημο, βρήκε στο έδαφος το κρανίο ενός νεκρού και μας αφηγείται πως, «Μόλις το κούνησα με το ραβδί μου από φοινικιά, το κρανίο μίλησε. Και του είπα: “Ποιος είσαι εσύ;”˙ Το κρανίο μού αποκρίθηκε: “Εγώ ήμουν αρχιερέας των ειδώλων και διακονούσα τους ειδωλολάτρες που έχουν παραμείνει στον τόπο αυτό. Εσύ είσαι ο Μακάριος ο πνευματοφόρος. Όποτε δείχνεις την ευσπλαχνία σου στους κολασμένους και προσεύχεσαι γι’ αυτούς, αυτοί παίρνουν μια μικρή παρηγοριά”. Ο γέροντας του είπε: “Ποια είναι η παρηγοριά και τι είναι η κόλαση;”. Το κρανίο του απάντησε: “Όσο απέχει ο ουρανός από τη γη, τόση πολλή φωτιά βρίσκεται κάτω από μας, κι εμείς στεκόμαστε από τα πόδια ως το κεφάλι στο μέσον της φωτιάς. Και δεν είναι δυνατόν να δει ο ένας τον άλλο πρόσωπο προς πρόσωπο, αλλά ο καθένας είναι κολλημένος πλάτη με πλάτη προς τον άλλο. Όποτε λοιπόν προσεύχεσαι για μας, βλέπει κανείς εν μέρει το πρόσωπο του άλλου. Αυτή είναι η παρηγοριά”».[1]

Το πρόγραμμα αυτό της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ) άρχισε το 1983, μετά από πρόσκληση προς καλλιτέχνες από την Ελλάδα και αργότερα από όλο τον κόσμο, να μελετήσουν το ανωτέρω πνευματικό κείμενο και να εκφρασθούν καλλιτεχνικά, εμπνεόμενοι από αυτό το θέμα. Αυτός ο διάλογος μεταξύ του Αγίου και του κρανίου είναι μια συγκλονιστική έκφραση της δυσκολίας για την κοινωνία του ανθρώπου με τον ΆΛΛΟ, με το συνάνθρωπο. Εδώ, αντίθετα, συνοψίζεται η χριστιανική πίστη, ότι όχι η παρουσία του άλλου, αλλά η ΑΠΟΥΣΙΑ του είναι η κόλαση, η αδυναμία κοινωνίας. Ο διάλογος του Αββά Μακαρίου και του κρανίου, όπως και όλο το Πρόγραμμα, αποτελούν έκφραση του ίδιου του έργου της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, η οποία είναι ένας χώρος διαπροσωπικής κοινωνίας και συζήτησης, που ιδρύθηκε και λειτουργεί με βάση την πεποίθηση ότι ο διάλογος είναι το πλέον κατάλληλο μέσο για την επίλυση προβλημάτων.

*

Από τη σχολική αίθουσα στην αίθουσα της ΟAK

Ανακεφαλαιώνοντας και εισερχόμενοι στην ουσία του θέματος, οι ανωτέρω εκπαιδευτικές δράσεις εμπλουτίζονται συνεχώς από τις νέες συνθήκες και εξελίξεις, χαρακτηρίζονται από μια δυνατότητα ευελιξίας  και διαμόρφωσης ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας, έχουν μια πολυδιάστατη μορφή (π.χ. εισήγηση, εικαστική έκφραση, μουσική εκδήλωση, θεατρικό δρώμενο κ.ά.), αλλά και ένα χαρακτήρα πολυμορφικό, καθώς μπορούν να υλοποιηθούν είτε ως εκπαιδευτικές και επιμορφωτικές επισκέψεις στο Ίδρυμα, είτε να λάβουν τη μορφή Ημερίδας, στην οποία οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά με την καθοδήγηση των δασκάλων τους και έπειτα από εργασία την οποία έχουν εκπονήσει συλλογικά στο σχολείο και τελικώς παρουσιάζουν στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από το Αρχείο της ΟΑΚ, οι κατά έτος επισκέψεις μαθητών και εκπαιδευτικών αυξάνονται ολοένα, μαρτυρώντας ότι όλη τούτη η ανοδική πορεία οφείλεται στο γεγονός πως οι δυνατότητες που παρέχουν οι χώροι της Ακαδημίας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς είναι άπειρες, πολυδιάστατες και έχουν σταθερή αναφορά στην ορθόδοξη θεολογία και εκκλησιαστική μας παράδοση, ιδωμένες πάντοτε μέσα από μια οικουμενική προοπτική. Επιπλέον, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία ν’ αφήσουν πίσω τους την αίθουσα της τάξης, την οποία παρ’ όλες τις φιλότιμες προσπάθειες των συναδέλφων εκπαιδευτικών και εξαιτίας των τρωτών σημείων του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αντί ν’ αγαπήσουν, αισθάνονται ως φυλακή ή έστω ως έργο καταναγκαστικό. Τα παιδιά αφήνουν πίσω τους τα στενά όρια μιας αίθουσας και ανοίγουν τους ορίζοντές τους, ερχόμενοι σ’ ένα τοπίο απαράμιλλου κάλλους, σ’ ένα χώρο γεμάτο Ιστορία σε κάθε σπιθαμή του, κυριευμένο από το φως και το γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας, με μια αίσθηση ελευθερίας.

Αναμφισβήτητα, λοιπόν, η ΟΑΚ αποτελεί έναν από τους ιδανικότερους χώρους όπου οι μαθητές μυσταγωγούνται στην ουσία και τους συμβολισμούς της θείας λατρείας, ενημερώνονται για την εκκλησιαστική Ιστορία και κυρίως κατανοούν ότι η θεολογία είναι κάτι τόσο ανοιχτό, όσο και η αγάπη και το έλεος του Θεού. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι και το γεγονός πως μέσα από τη διαδικασία της ανακύκλωσης, αλλά και τη γενικότερη οικολογική δράση του Ιδρύματος, οι μαθητές έρχονται σε γνωριμία με την κτίση και μαθαίνουν να τη σέβονται, να την αγαπούν και να τη θεωρούν ως Δημιουργία του Θεού. Στην ίδια προοπτική στοχεύουμε στη δημιουργία ενός ξεχωριστού Εκπαιδευτικού Προγράμματος που θα αφορά τα Βότανα της Βίβλου, τη συμβολική τους σημασία, καθώς και την ευεργετική τους επίδραση στην καθημερινή ζωή μας.

Παράλληλα, μέσα από την οικουμενική δράση του Ιδρύματος και την ενεργή μετοχή του στα ελληνικά και παγκόσμια κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, οι μαθητές διδάσκονται –μέσα από τη δύναμη της καταλλαγής και του διαλόγου– να συνυπάρχουν με τον πλησίον, αλλά και με τον άλλον, τον διαφορετικό, σεβόμενοι τη διαφορετικότητά του και συνάμα διατηρώντας και καλλιεργώντας τη δική τους ορθόδοξη αυτοσυνειδησία. Σημαντικότατη στήριξη προς αυτή την κατεύθυνση μας παρέχει και η παρακείμενη Ιερά Μονή Παναγίας Οδηγήτριας Κυρίας των Αγγέλων (Γωνιάς), στην οποία ολοκληρώνεται συνήθως μια εκπαιδευτική επίσκεψη, με την ενημέρωση για το ιστορικό της, την περιήγηση στους χώρους της και την επίσκεψη στο σπουδαίο Μουσείο της Μονής.

Το μάθημα των Θρησκευτικών ανήκει στις λεγόμενες Ανθρωπιστικές Επιστήμες και γι’ αυτόν το λόγο, είναι άκρως απαραίτητη και αναγκαία η παρουσία του στο σχολείο και ιδιαίτερα στους καιρούς μας, την εποχή της κρίσης των αξιών, καθώς αναπτύσσει την ενιαία ψυχοσωματική οντότητα του ανθρώπου και συμβάλλει αποφασιστικά στη διάπλαση του παιδιού και στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του. Η δύναμη ενός μαθήματος όπως είναι το Μάθημα των Θρησκευτικών, είναι τόσο μεγάλη, ώστε μπορεί και έχει τη δύναμη να επεκτείνεται πέρα από τα χωροχρονικά όρια μιας σχολικής αίθουσας και σε άλλους χώρους, που μπορούν να βοηθήσουν εξίσου αποτελεσματικά την εκπαιδευτική πράξη μέσα από την άσκηση της κριτικής ικανότητας και την καλλιέργεια της αυτενέργειας των μαθητών.

Η εν Χριστώ παιδεία ως δρόμος ελευθερίας μέσα από τη διάπλαση ελεύθερα σκεπτόμενων ανθρώπων, οφείλει να γίνει μια πραγματικότητα μυσταγωγίας και σε τούτη την κατεύθυνση έχουμε μεγάλη ανάγκη από ένα μάθημα των Θρησκευτικών πέρα από ακρότητες και φανατισμούς, καθώς η Ορθοδοξία δεν χρειάζεται υπεράσπιση, γιατί είναι η ζώσα αποκεκαλυμμένη αλήθεια που τίποτα δεν μπορεί να τη «σβήσει». Χρέος του κάθε δασκάλου και ακόμη περισσότερο του θεολόγου είναι να εμπνεύσει με το παράδειγμά του, να δημιουργήσει ελεύθερα σκεπτόμενους ανθρώπους, να μυσταγωγήσει εις Χριστόν, να γεννήσει στη ψυχή των παιδιών την αγάπη για την έρευνα και τη γνώση και να τα οδηγήσει μέσα από μια ευρύτητα πνεύματος, σε μια ευθύνη ελευθερίας και ζωής.

*

Με δύναμη στο μέλλον

Το όραμα του Ειρηναίου Γαλανάκη, αλλά και του μαθητή του Δρος Αλέξανδρου Παπαδερού σαρκώθηκε και απέκτησε καρπούς. Η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης –υπό τη Γενική Διεύθυνση του Δρος Κωνσταντίνου Ζορμπά– συνεχίζει αδιάκοπα την ανοδική της πορεία και δίδει δυναμικά το παρόν της σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, ένα κόσμο που μαστίζεται από πάσης φύσεως δεινά και στον οποίον το ανθρώπινο πρόσωπο εξορίζεται. Αυτό το ανθρώπινο πρόσωπο διακονεί το Ίδρυμα της ειρήνης και της καταλλαγής, που συνεχίζει να εργάζεται σε πείσμα των καιρών, καλώντας όλους εσάς, τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς που με αυταπάρνηση διακονείτε τον μελλοντικό άνθρωπο από το μετερίζι της Εκπαίδευσης, να γίνεται αρωγοί και συνοδοιπόροι στην προσπάθειά μας αυτή. Σας περιμένουμε όλους –εσάς και τους μαθητές σας– στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης.

Σας ευχαριστώ!

Δρ Μαρία Χατζηαποστόλου

Επιστημονική Συνεργάτις

Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ)

---------------------------------------------------------------------

(*) Εισήγηση στην επιμορφωτική ημερίδα θεολόγων του Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων Κρήτης, με θέμα "Τα Θρησκευτικά σήμερα", η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 26/06/2018, στο Ενοριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης «Η Κωνσταντινουπολειάδα», στα Χανιά.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 29 Ιούνιος 2018 23:17