Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα εκπαιδευτικά θέματα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ζορμπάς Κωνσταντίνος
Εκτύπωση

ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ-ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

Δρ Κων/νου Β. Ζορμπά

Σύμφωνα με το άρθρο 165 της Συνθήκης της Λισαβόνας η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) «συμβάλει στην ανάπτυξη παιδείας υψηλού επιπέδου, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία μεταξύ των Κρατών-μελών και, αν αυτό απιτείται, υποστηρίζοντας και συμπηρώνοντας τη δράση τους…».

Δυστυχώς, παρά τις κατά καιρούς δεσμεύσεις στο Συμβούλιο των Υπουργών Παιδείας για να προωθήσουν την ισότητα στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, εξακολουθούν και σήμερα να υφίστανται σημαντικές γεωγραφικές ανισότητες μεταξύ αλλά και εντός των Κρατών-μελών της EE. Η πρόσφατη Έκθεση, με τον τίτλο «Mind the Gap - Εducation inequality across EU regions» (Προσοχή στο χάσμα - ανισότητες εκπαίδευσης στις περιφέρειες της ΕΕ), η πρώτη στο είδος της, επισημαίνει σημαντικές ανισότητες ως προς τις ευκαιρίες εκπαίδευσης και τα αποτελέσματα μεταξύ των Κρατών-μελών και στο εσωτερικό αυτών. Η Έκθεση εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το δίκτυο εμπειρογνωμόνων των κοινωνικών επιστημών εκπαίδευσης και κατάρτισης (NESSE), υπό την καθοδήγηση του Δρ Δημήτρη Μπάλλα, Καθηγητή του Πανεπιστημίου του Sheffield, Ηνωμένο Βασίλειο.

Από τα αποτελέσμτα της Έκθεσης φαίνεται να υπάρχει μεγάλο χάσμα μορφωτικού επιπέδου μεταξύ Βορρά και Νότου, με τα υψηλότερα ποσοστά ατόμων χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, μέχρι κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το πολύ, κυρίως σε περιοχές της Νότιας Ευρώπης και ιδίως στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία. Αντίθετα, οι περιφέρειες με τα χαμηλότερα ποσοστά ατόμων χαμηλού μορφωτικού επιπέδου βρίσκονται, ως επί το πλείστον, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, τις Κάτω Χώρες και τη Σουηδία.

Η Έκθεση περιέχει επίσης περισσότερους από 100 χάρτες στους οποίους παρουσιάζονται γραφικά οι ανισότητες αυτές στο εσωτερικό των Κρατών-μελών:

Ακόμη μεταξύ των πορισμάτων της Έκθεσης είναι τα εξής:

Τον Νοέμβριο 2012, η Επιτροπή θα εγκρίνει τη στρατηγική της για την «επανεξέταση των δεξιοτήτων», στην οποία θα δίδεται έμφαση στην ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι γεωγραφικές ανισότητες στην εκπαίδευση. Το 2013, η Επιτροπή θα υποβάλει περαιτέρω στοιχεία και συμβουλές πολιτικής προς τα Κράτη-μέλη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να βελτιωθεί η ισότητα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση.

*

Γίνεται κατανοητό ότι η Παιδεία θα πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση για το μέλλον της Ευρώπης. Στις ημέρες μας η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει άμεσα και την Παιδεία, ιδίως στην  Ελλάδα. Η Παιδεία θα έπρεπε να αποτελεί εξαίρεση από κάθε είδους μειώσεις και η επιμόρφωση –δια βίου εκπαίδευση-  συνεχής για να αποδώσει φυσικά τους καρπούς της μετά από μία γενιά (!). Ανάκαμψη της ελληνικής και της ευρωπαϊκής κοινωνίας θα προέλθει μόνο με την επανασύσταση των προϋποθέσεων ζωτικής κοινωνικής συνοχής με την ανακάλυψη της ανθρώπινης αξίας ως ύπαρξη και ως συνύπαρξη.

Η ανθρωπολογική προσέγγιση δεν μπορεί να είναι αδιάφορη και από την Παιδεία. Η πρώτη νουθεσία προς τους άρχοντες είναι επίκαιρη από την άποψη, ότι το βασανιστικό για την ελληνική κοινωνία πρόβλημα για την Παιδεία και την Εκπαίδευση, δεν χωρά άλλη στασιμότητα. Και δεν μπορούμε να σηκώσουμε τα χέρια μας και να παραιτηθούμε από κάθε αντίσταση στη βούληση και στις δράσεις όλων εκείνων των αρχόντων που αποφασίζουν για το μέλλον της κοινωνίας, ούτε να αποθέσουμε σε αυτούς την ελπίδα μας για την επίλυση των ζητημάτων της δική μας παιδείας, ούτε και να δηλώσουμε μοιρολατρικά την αδυναμία μας για όποια μεταρρύθμιση.

Ο Ψαλμωδός συμβουλεύει «δράξασθε παιδείας» (Ψαλμός, 2:12) και εάν είναι δυνατόν αμέσως. Χωρίς αναβολές, παλινδρομήσεις και υποθέσεις στο αρχείο. Και ο πληθυντικός της νουθεσίας σημαίνει ότι το θέμα της Παιδείας δεν είναι υπόθεση μόνο των αρχόντων αλλά όλων μας. Κι αυτό είναι το χρέος αυτής της ώρας. Η Παιδεία να γίνει υπόθεση όλων μας, προπαντός με την έννοια της συνενοχής απέναντι στη χαμένη γενιά του χθες και στη νέα γενιά του αύριο.

ΠΗΓΕΣ:

1. Δελτίο Τύπου (σε όλες τις γλώσσες): http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/960&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

2. Η Έκθεση (σε όλες τις γλώσσες): http://ec.europa.eu/education/news/20120914docs_en.htm