Κυριακή Ζ΄ Οικ. Συνόδου: «Ταύτα εστι τα καλά και ωφέλιμα τοις ανθρώποις» (Τίτ. 3,8-15)

Τσακιράκης Μιχαήλ
Εκτύπωση

Σε πάμπολλα σημεία των επιστολών του ο απόστολος αυτός ο μακάριος Παύλος θέλει οι χριστιανοί να υποτάσσονται στους εξωτερικούς άρχοντες και εξουσιαστές όπως το λέει κι εδώ και όπως το θέλει και εδώ και μάλιστα δείχνει και τον τρόπο με τον οποίο θα υποταχτούν κι αυτός δεν είναι άλλος από το να κάνουν κάθε καλό έργο. Κι αντίθετα όσοι ετοιμάζονται να κάνουν κακό είναι και απείθαρχοι στους άρχοντες κι επίσης δίδασκε τους χριστιανούς να είναι έτοιμοι να πείθονται στα καλά και τις αρετές κι όχι στα ψυχοβλαβή και στις κακίες… μηδένα βλασφημείν και αμάχους είναι κι επιεικείς δηλαδή στη συνέχεια αναλύοντας τα παραπάνω μας λέει να μην δυσφημίζουν και να μην κατηγορούν κανένα οι χριστιανοί –αυτό θέλει να πει βλασφημούν εδώ λέει ο άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης- κι ας κάνει κακά έργα κανείς εσύ χριστιανέ μην τον δυσφημίζεις και κατηγορείς το όνομά του γιατί το στόμα σου χριστιανέ πρέπει να είναι καθαρό από κάθε κατηγορία και λοιδορία –δες πολλά επ’  αυτού στο Θησαυρό Λογίων του Αγ. Νεκταρίου… κι ας είναι και αληθινή η κατηγορία εμείς δεν έχουμε την άδεια να κατηγορούμε και να κατακρίνουμε κι εάν πάλι είναι ψευδής η κατηγορία σκέψου τι μεγάλος κίνδυνος είναι να κρίνεις σαν αλήθεια το ψεύδος;

Και ακόμα παραπέρα κοίτα να δείχνεις πραότητα σε όλους τους ανθρώπους κι όχι σε άλλους να δείχνεις και σε άλλους όχι σε όλους και Ιουδαίους και ειδωλολάτρες και ευσεβείς και ασεβείς και καλούς και κακούς γιατί κι εμείς στο κάτω κάτω κάποτε έτσι ήμασταν: ανόητοι και απειθείς και πλανώμενοι και υπόδουλοι σε κακες επιθυμίες και ποικίλες εφάμαρτες ηδονές και περνάγαμε τον καιρό μας μέσα στην κακία και το φθόνο άξιοι μίσους αλλά και μισώντας ο ένας τον άλλο έως ότου φανερώθηκε η χρηστότητα και η φιλανθρωπία του Σωτήρος ημών Θεού και ασφαλώς δε σωθήκαμε από τα έργα μας αλλά από το θ. Του έλεος και μάλιστα με το λουτρό της παλιγγενεσίας και ανακαινώσεως του Αγίου Πνεύματος που πλούσια μας εξέχεε δια του Ιησού του Χριστού του Σωτήρος ημών… δικαιωνόμαστε με τη θ. Του χάρη και γινόμαστε κληρονόμοι αιώνιας ζωής –έτσι έχουμε καλές ελπίδες να κληρονομήσουμε… Πιστός ο λόγος: όλα αυτά είναι μέλλοντα και το μέλλον άδηλο και αόρατο βέβαια και για τούτο προσθέτει εδώ και το αξιόπιστο στο λόγο του λέγοντας ότι αυτό που σας είπα και βέβαιο και πιστό είναι από τα περασμένα και προηγούμενα αγαθά που απολαύσαμε επειδή ο Θεός που μας έδωσε τόσα και τόσα αγαθά πριν Αυτός θα μας δώσει και στο μέλλον και όλα αυτά σημειωτέον ότι έγιναν για την υπερβολική Του αγαθότητα που μας έδειξε ο Θεός επειδή μας έσωσε χάριτι που ήμασταν απελπισμένοι και για τούτο λέει τώρα στον Τίτο ότι θέλω να διδάσκεις γι’  αυτά το λαό σου ώστε να μάθουν οι χριστιανοί όχι μόνο να είναι ταπεινόφρονες αλλά και να μην κατακρίνουν άλλους ως αμαρτωλούς όπως είπαμε πιο πάνω αλλά και να ελεούν και να σπλαχνίζονται τους αδελφούς τους αφού όποιος σκέφτεται το έλεος που έκανε ο Θεός για τον καθένα μας τότε βέβαια θα ελεήσει τον άλλο. Τι άλλο έχεις να διδάσκεις οι χριστιανοί να φροντίζουν άλλο από το να έχουν μόνο αυτό έργο και σκοπό στη ζωή τους ακατάπαυστα και με σπουδή να βοηθούν τους αδικουμένους και να προνοούν και να προστατεύουν –αυτό θέλει να πει εδώ το προϊστασθαι καλών έργων- χήρες και ορφανά και να μην περιμένουν να έρχονται σε αυτούς όσοι έχουν ανάγκη και να σας παρακαλάνε αλλά μόνοι από λόγου τους να μεριμνούν και να φροντίζουν γι’  αυτούς.

Αυτά είναι ωφέλιμα και καλά στους ανθρώπους που σημαίνει πως αυτή η φροντίδα και προστασία των καλών έργων και αυτά τα καλά έργα ωφελούν. Μωρές και συζητήσεις και γενεαλογίες και έριδες και μάχες νομικές απόφυγε και απομακρύνσου από αυτές που είναι και ανωφελείς και μάταιες: οι άπιστοι Ιουδαίοι ανόητα πρόβαλαν στους χριστιανούς τους παλιούς Πατριάρχες και προγόνους καυχώμενοι κιόλας γι’  αυτούς πως τάχα απόγονοί τους είναι αλλά τι όφελος μπορεί να έχει ένας αμαρτωλός κι αν έχει πατέρα ένα Αβραάμ κι ένα περισσότερο βάρος μάλλον έχει σε αυτήν την περίπτωση αφού κι ας κατάγεται από αυτόν τα έργα του δικαίου εκείνου πατριάρχη δεν κάνει κι άρα παραιτήσου από όλα αυτά γιατί δεν κάνει να αφήνεις τα καλά έργα τα πνευματικά και ωφέλιμα και να ξοδεύεις το χρόνο σου άσκοπα σε ματαιολογίες και φιλονικίες ακερδείς. Και σε ξαναρωτώ για να το καταλάβεις καλύτερα τι κερδίζεις εάν κάθεσαι και ερίζεις με κάποιον που δεν πρόκειται να ωφεληθεί ούτε να έρθει στη χριστιανική πίστη και να σωθεί; Βέβαια τίποτε. Μόνο να επιστομίζει όσους αντιλέγουν για βλάβη των άλλων τότε πάλι το αναφέρω να τους επιστομίζουμε αυτούς ώστε να σταματά το κακό αυτό που μπορεί να προξενηθεί… σε κάθε άλλη περίπτωση να αποφεύγουμε και να τους μιλάμε ακόμα αφού και δε θα ωφεληθούν από τη συνομιλία μας ως αδιόρθωτοι και αγιάτρευτοι που είναι. Είπαμε αιρετικό άνθρωπο αδιόρθωτο και ανεπίδεκτο όπως λέμε μαθήσεως –όπου μάθηση αλλαγή συμπεριφοράς στο καλύτερο- μετά πρώτη και δευτέρα νουθεσία παραιτού ξέροντας καλά ότι δεν είναι στα καλά του ένας τέτοιος άνθρωπος… αναπολόγητος και αυτοκατάκριτος αφού δε θα έχει να πει ότι κανείς δε με νουθέτησε ή δίδαξε να μάθω την αλήθεια και μάλιστα και μια και δυο φορές διδαγμένος έμεινε στην πλάνη του κι άρα μακριά του. Και για όλα αυτά θα σε εξετάσω ώστε να δω εάν έγινες τέλειος στο έργο του Επισκόπου οικονομώντας και φυλάττοντας καλά όσα σου εμπιστεύτηκα και σου παρέδωσα κι ακόμα σε αυτούς που σου στέλνω κοίταξε να βοηθηθούν από τους δικούς σου τους Κρητικούς ώστε να μάθουν κι αυτοί να δίνουν και έτσι να ωφεληθούν ψυχικά κερδίζοντας από το μισθό της ελεημοσύνης κι αυτοί όπως το θέλει ο Κύριός μας που έθρεψε και τους πεντακισχίλιους και μπορεί και να το επαναλαμβάνει στο διηνεκές αλλά για να ωφεληθούν με το μισθό αυτό της ελεημοσύνης επέτρεψε να γίνονται τα έργα φιλανθρωπίας και άφεση αμαρτιών μας να κερδίζουμε με αυτή τη μεγάλη αρετή ώστε να εφαρμοστεί και σε μας το ποιήσατε εαυτοίς φίλοους εκ του μαμωνά της αδικίας ίνα όταν εκλίπητε δέξωνται υμάς εις τας αιωνίους σκηνάς. Χαίρετε και να ασπαστείς όσους μας αγαπούν και η θ. χάρη πάντα μαζί σας να σας φυλάει ψυχή τε και σώματι!

ΠΗΓΗ: ΔΡΑΜ 2014

ΜΙΧΑΗΛ ΤΣΑΚΙΡΑΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ