THEOLOGOI-KRITIS.SCH.GR

Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς
Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ 150 ΨΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΣ ΔΑΒΙΔ. ΚΑΘΙΣΜΑ Γ΄.

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ 150 ΨΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΣ ΔΑΒΙΔ

ΚΑΘΙΣΜΑ Γ΄. ΨΑΛΜΟΣ ΙΖ΄-17

Εις το τέλος τω παιδί Κυρίου τω Δαβίδ ά ελάλησε τω Κυρίω τους λόγους της ωδής ταύτης εν ημέρα ή ερρύσατο αυτόν ο Κύριος εκ χειρός πάντων των εχθρών αυτού και εκ χειρός Σαούλ και είπεν.

Επιγράφεται εις το τέλος επειδή περιέχει προφητείες που τελειώθηκαν στο τέλος των αιώνων γιατί αναφέρει μερικώς περί Χριστού και της κλήσεως των εθνών κι επειδή τον αφιέρωσε στο Θεό όταν έγινε το τέλος κι ο αφανισμός των εχθρών του και τότε Τον ευχαρίστησε για τις ευεργεσίες που απόλαυσε απ᾽Αυτόν και τον έγραψε στο τέλος της ζωής του. Τω παιδί Κυρίου Δαβίδ και όχι Βασιλεί ή Προφήτη επιγράφεται γιατί αυτά τα ονόματα είναι χαρίσματα Θεού ενώ παίς γίνεται κανείς του Θεού ή διαμέσου ευγνωμοσύνης ως πιστός δούλος ή και διαμέσου ευαρεστήσεως ως ηγαπημένο τέκνο Θεού και ο προφητάναξ τα απόλαυσε και τα δυο αυτά σημαινόμενα επειδή στάθηκε και δούλος και τέκνο Θεού κι ειδικώς το να γίνει τέκνο Θεού του προξένησε μεγάλο καύχημα γιατί αποκτήθηκε με την φιλοπονία και τον κόπο του. α ελάλησε τω Κυρίω εδώ λείπει το ταύτα εισι δηλαδή τους λόγους της ωδής ταύτης ελάλησε κι είπε ωδής κι όχι ψαλμού γιατί μόνο με το στόμα την ύμνησε στο Θεό κι όχι με το μουσικό όργανο του ψαλτηρίου όταν δηλαδή γέρασε κι έφτασε το τέλος της ζωής του όπως γράφεται κι ούτοι οι λόγοι Δαβίδ οι έσχατοι.

Περισσότερα...
 

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ 150 ΨΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΣ ΔΑΒΙΔ. ΚΑΘΙΣΜΑ Β΄

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ 150 ΨΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΣ ΔΑΒΙΔ

ΚΑΘΙΣΜΑ Β΄. ΨΑΛΜΟΣ Θ΄-9

Εις το τέλος υπέρ των κρυφίων του υιού εδώ μπορεί να νοηθεί και ότι το τέλος της ενσάρκου πολιτείας του Υιού του Θεού είναι ο θάνατος δια Σταυρού επειδή κρύφια ονομάζει το θάνατο του Υιού όπως και το εβραϊκό κείμενο φανερώνει ως μυστήριο κρυμμένο από του αιώνος και άγνωστο στους Αγγέλους ως κρυμμένο από τους άρχοντες του αιώνος τούτου γιατί ει έγνωσαν ουκ αν τον Κύριον της δόξης εσταύρωσαν κι άρα στο Δεσποτικό θάνατο αποβλέπει ο παρών και διαμέσου του θανάτου αυτού καταλύθηκε η δύναμη του εχθρού.

Κρύφιος η του Θεού γνώση της οποίας κεφάλαιο είναι η πίστη στον Υιό αληθινά κρύφιο εκείνο το ακατανόητο και αόρατο και πάσης αντιληπτικής δυνάμεως υπερκείμενο κι όποιος το προσέγγισε με την πίστη αυτός έφτασε στο τέλος της νίκης. Αλλά κι όλο το κατά Χριστόν μυστήριο είναι κρύφια του Υιού αφού η ενανθρώπηση του Κυρίου ήταν γνωστή στους αγγέλους αλλά ο τρόπος της άγνωστος σ’ αυτούς. Κρύφιο και το μυστήριο του θανάτου κατά τους Εβδομήκοντα επειδή κι άλλους άπαντες και αυτούς τους αποστόλους λάνθανε και μάρτυς ο ευαγγελιστής του Κυρίου που πολλάκις είπε ιδού αναβαίνομεν εις Ιεροσόλυμα και ο Υιός του ανθρώπου παραδοθήσεται εις το σταυρωθήναι και αποκτενούσι Αυτόν και τη τρίτη ημέρα εγερθήσεται και ην τούτο κεκρυμμένον από των οφθαλμών αυτών. Αλλά και πολλά τα κρύφια Αυτού πώς ο Θεός Λόγος με σάρκα γεννήθηκε εκ Παρθένου και περιλαμβάνουν και παράδοξες θαυματουργίες Του και κρύφιους λόγους αλλά επισφράγισμα των κρυφίων ο θάνατος και όσα έπραξε στον Άδη και η ανάσταση και η ανάληψη. Κρύφιος λοιπόνο  Ιησούς και μετά την έκφανση και για να το πούμε θειότερα με την έκφανση γιατί κι αυτό κρύφτηκε και δεν εξήλθε με κανένα λόγο το μυστήριο αυτό παρά το λεγόμενο άρρητο μένει και άγνωστο νοούμενο.

Περισσότερα...
 

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ 150 ΨΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΣ ΔΑΒΙΔ, ΚΑΘΙΣΜΑ Α΄

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ 150 ΨΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΣ ΔΑΒΙΔ

ΚΑΘΙΣΜΑ Α΄

ΨΑΛΜΟΣ Α΄-1

Μακαρισμός και έπαινος ευσεβών και δικαίων

και ταλανισμός και κατηγορία ασεβών και αμαρτωλών.

1 Μακάριος κυρίως είναι μόνο ο Θεός αλλά το όνομα αυτό το έδωσε και σε μας δηλαδή να ονομαζόμαστε κι εμείς μακάριοι όπως μάς έδωσε και το όνομα θεός δηλαδή να ονομαζόμαστε θεοί. Και παρομοίως και άλλα τέτοια πολλά θεοπρεπή ονόματα μάς χάρισε και άρα το όνομα αυτό είναι ένας καρπός και αποτέλεσμα της τελειότητος και της αρετής και φανερώνει εκείνον που δεν έχει καμια φθορά και θάνατο γιατί θα πει εκείνος που δε φθείρεται κι ούτε αποθνήσκει και συντίθεται από το α στερητικό και το κηρός που σημαίνει τη θανατηφόρα μοίρα και το μ είναι παραπάνω.

Περισσότερα...
 

Βιβλιοπαρουσίαση: Μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου κ. Ανδρέα (Νανάκη), "Ο Νεομάρτυρας Αγιος Γεώργιος Ιωαννίνων (1808 – 1838). Προσευχητική μαρτυρία"

«Ο Νεομάρτυρας Αγιος Γεώργιος Ιωαννίνων (1808 – 1838). Προσευχητική μαρτυρία»

* Το νέο βιβλίο του Μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου κ. Ανδρέα (Νανάκη), μια έκδοση αφιερωμένη στον μακαριστό Μητροπολίτη Ιωαννίνων κυρό Θεόκλητο (Σετάκη)

Του Χάρη Ανδρεόπουλου *

Αφιερωμένο στο προσευχητικό μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου του εξ Ιωαννίνων (1808 – 1838, ημέρα εορτής 17η Ιανουαρίου), είναι το νέο βιβλίο του Μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου και καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Ανδρέα (Νανάκη). Πρόκειται για μια θεολογική προσέγγιση για την αξία της προσευχής, την οποία ο συγγραφέας περιγράφει ως μια «διασωλήνωση με τον αόρατο πνευματικό κόσμο με τις πνευματικές δυνάμεις του ουρανού». Ως μια «προσευχητική επικοινωνία», η οποία, όπως με την χάρη του Θεού όπως βοήθησε τον Νεομάρτυρα Γεώργιο να αντιμετωπίσει καρτερικά και με θαυμαστή γενναιότητα το δι΄ απαγχονισμού από τους Τούρκους μαρτύριό του, έτσι μπορεί να βοηθήσει πνευματικά τον σημερινό άνθρωπο ν΄ αντιμετωπίσει το σύγχρονο πρόβλημα του πολιτισμού μας, το οποίο, όπως εξηγεί ο συγγραφέας, είναι στην ουσία του πρόβλημα πνευματικό.

Ο Νεομάρτυς Αγιος Γεώργιος απαγχονίστηκε στην αγορά του χάνδακος του μεγάλου Φρουρίου των Ιωαννίνων στις 17 Ιανουαρίου 1938  αναφωνώντας μέχρι τέλους «Χριστιανός ειμί, ποιήσατέ μοι ει τι δεινόν οίδατε». Το σώμα του έμεινε κρεμασμένο τρείς ολόκληρες ημέρες φρουρούμενο και καλυπτόμενο τις νύκτες από θείο φως προς έκπληξη και θαυμασμό όλων, χριστιανών και αλλοπίστων. Μάλιστα η χάρις του αγίου Πνεύματος θαυμαστώς εδόξασε και αυτόν το νεομάρτυρα με πολλά θαύματα, αφού, όπως μαρτυρείται, όσοι πήραν κομμάτι από την αγχόνη του ή τα ρούχα του είδαν μεγάλες θεραπείες. Το επόμενο έτος του μαρτυρίου του, δηλαδή το 1839, ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο ΣΤ’ ανακήρυξε επίσημα το φουστανελοφόρο νεομάρτυρα Γεώργιο «αληθή μάρτυρα του Χριστού». Πανηγυρικώς και με ευλάβεια τα ιερά και θαυματόβρυτα λείψανά του ανακομίσθηκαν στις 26 Οκτωβρίου του 1971, επί αρχιερατείας του τότε Ιωαννίνων και μετέπειτα Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος (1974 – 1998), Σεραφείμ και κατατέθηκαν στο φερώνυμο του νεομάρτυρος Αγίου ναό, ο όποιος κοσμεί την πόλη των Ιωαννίνων. Στη τελετή ανακομιδής των ιερών λειψάνων - περί της οποίας αφιερώνεται στο βιβλίο εκτενής ιστορική αναφορά, συνοδευομένη μάλιστα με φωτογραφικό παράρτημα -  είχαν λάβει μέρος, κατόπιν προσκλήσεως του τότε Ιωαννίνων Σεραφείμ, και οι όμοροι Μητροπολίτες Αρτης Ιγνάτιος, Πρεβέζης Στυλιανός, Δρυϊνουπόλεως Σεβαστιανός, Παραμυθίας Παύλος, Κερκύρας Πολύκαρπος, ο τότε Επίσκοπος Δωδώνης (και μετέπειτα Ν. Σμύρνης) Χρυσόστομος και ο τότε Πρωτοσύγκελλος της Ι.Μ. Ιωαννίνων και μετάπειτα Μητροπολίτης αυτής Θεόκλητος ο οποίος ήταν αυτός ο οποίος εξ του τάφου ανέσυρε τα ιερά λείψανα.

Περισσότερα...
 

Διήμερο επιμορφωτικό πρόγραμμα για τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά

Στις 8 και 9 Μαΐου 2017 θα πραγματοποιηθεί κατά τόπους η επιμόρφωση των Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και των θεολόγων εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Κρήτης στα Νέα Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Το Υπουργείο Παιδείας απέστειλε στα σχολεία τα σχετικά έγγραφα γύρω από την επιμόρφωση, καθώς επίσης εξέδωσε εντολή αποδέσμευσης δύο ημερών των εκπαιδευτικών του κλάδου ΠΕ 01 από τα σχολικά τους καθήκοντα, προκειμένου να συμμετάσχουν ανά νομό ή περιοχή στα διήμερα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία θα πραγματοποιηθούν σε ολόκληρη τη χώρα, ξεκινώντας από το διήμερο 8 και 9 Μαΐου.

Στην Κρήτη θα λειτουργήσουν τέσσερα επιμορφωτικά κέντρα:

Α. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Λασιθίου: 2ο Γυμνάσιο Ιεράπετρας.

Β. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Ηρακλείου: ΠΕΚ Ηρακλείου.

Γ. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Ρεθύμνου: Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου.

Δ. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Χανίων: 1ο Γενικό Λύκειο Χανίων.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δημοτικής Εκπαίδευσης θα λάβουν μέρος στα τμήματα που ήδη έχουν δηλώσει.

Δείτε τα σχετικά έγγραφα:

Υπουργική Απόφαση για την αποδέσμευση από τα σχολικά καθήκοντα

Διαβιβαστικό έγγραφο Υπουργικής Απόφασης

Πρόσκληση για την επιμόρφωση

Πίνακας επιμορφωτικών κέντρων και επιμορφωτών

Πρόγραμμα επιμορφωτικού διήμερου

 

Εκδήλωση παρουσίασης βιβλίου της Βλασίας Μιχαηλίδου Τριπολιτάκη στο Ρέθυμνο

Το Σάββατο 6 Μαΐου 2017, στις 6.30 μ.μ., στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ι. Ναού των Αγ. Τεσσάρων Μαρτύρων Ρεθύμνου, θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου H Ζωή στην Εντατική”, της φιλολόγου, ιστορικού M.Sc, κατηχήτριας του Ι.Ν. των Αγ. Τεσσάρων Μαρτύρων, Βλασίας Μιχαηλίδου Τριπολιτάκη.

Ομιλητές:

Ο πανοσ. αρχιμ. Παρθένιος, ηγούμενος της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Ατάλης - Μπαλή

Η κ. Αναστασία Κοπανάκη, θεολόγος M.Sc. - συγγραφέας

Η κ. Ειρήνη Κλάδου, θεολόγος, εκπαιδευτικός μουσικής ειδικής αγωγής, M.Sc.

Συντονιστής: ο κ. Θεόδ. Ρηγινιώτης, θεολόγος - συγγραφέας

Την εκδήλωση θα πλαισιώσει η χορωδία του Μουσικού Καρπού, με τη συνοδεία των μουσικών Αντ. Μαυράκη (τρομπέτα) και Ισιδώρας Χαλκιαδάκη (πιάνο).

Έσοδα από την πώληση του βιβλίου θα διατεθούν για την ενίσχυση του Συλλόγου Γονέων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Ν. Ρεθύμνης..

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με τη στήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Ρεθύμνης κι Αυλοποτάμου.

 

Εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου της Σπ. Αθανασοπούλου - Κυπρίου "Στο όριο"

Το Σάββατο 29 Απριλίου 2017, στις 14.00', θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του νέου βιβλίου της Σπυριδούλας Αθανασοπούλου- Κυπρίου, θεολόγου-διδάσκουσας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, με τίτλο «Στο όριο».

Η εκδήλωση θα γίνει στο βιβλιοπωλείο Ελευθερουδάκης (Οδός 1821, αρ. 10 Ηράκλειο Κρήτης).

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

-     Χριστόφορος Ελ. Αρβανίτης, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Χριστιανισμού και της Θρησκείας στην ΠΑΕΑ Κρήτης

-     Δέσποινα Λιμνιωτάκη, Ψυχολόγος MSc

-     Δημήτρης Νινίκας, καθηγητής θρησκευτικών Α' Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου

Την παρουσίαση θα συντονίζει ο Γιώργος Στριλιγκάς, σχολικός σύμβουλος θεολόγων

Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Περισσότερα...
 

Η θεία λειτουργία ως προεικόνιση της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού. Με βάση τη μελέτη του Ιωάννη Εμμ. Κανιολάκη "Η εσχατολογική τράπεζα του Κυρίου"

Η θεία λειτουργία ως προεικόνιση της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού

Με βάση τη μελέτη του Ιωάννη Εμμ. Κανιολάκη Η εσχατολογική τράπεζα του Κυρίου

Επιμέλεια Θ. Ι. Ρηγινιώτης

Η δομή της θείας λειτουργίας είναι τέτοια, ώστε να συνιστά συμβολική επανάληψη της ζωής του Χριστού, από τη γέννηση ώς την ανάστασή Του. Υπάρχει όμως και μια δεύτερη, βαθύτερη ερμηνεία της, σύμφωνα με την οποία είναι συμβολισμός (προεικόνιση) της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού.

Στη σύνδεση της θείας λειτουργίας με τη δευτέρα παρουσία και τη Βασιλεία του Θεού αναφέρεται η σύντομη, αλλά περιεκτική και εμπεριστατωμένη μελέτη του θεολόγου και γυμνασιάρχη Ιωάννη Εμμ. Κανιολάκη Η εσχατολογική τράπεζα του Κυρίου, που εκδόθηκε στο Ρέθυμνο το 2014 (*).

Ο Ιησούς Χριστός πολλές φορές παρομοίαζε τον εαυτό Του με Νυμφίο (δηλαδή γαμπρό), την Εκκλησία (δηλαδή το σύνολο των χριστιανών) με Νύμφη (νύφη), το έργο Του στον κόσμο με γάμο και τον παράδεισο με το τραπέζι, το γλέντι αυτού του γάμου.

Γι’ αυτό, οι άγιοι διδάσκαλοι του χριστιανισμού (που τους ονομάζουμε Πατέρες της Εκκλησίας) συνεχίζουν να παρομοιάζουν τον παράδεισο με γαμήλιο γλέντι, με τράπεζα, δηλαδή τραπέζι, που την ονομάζουν εσχατολογική τράπεζα, δηλαδή τραπέζι της δευτέρας παρουσίας, αιώνιο τραπέζι – η λέξη τράπεζα στα αρχαία ελληνικά σημαίνει τραπέζι και όχι την τράπεζα όπου καταθέτουμε τα χρήματά μας.

Περισσότερα...
 
Περισσότερα Άρθρα...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Διαφήμιση

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΜΑΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ

We have 50 guests online

ΜΕΤΡΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 930111

ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΣ

Κυριακή των Μυροφόρων: Πρώτη τον Κύριο η Θεοτόκος είδε εκ νεκρών αναταστάντα!

Η Ανάσταση του Κυρίου μας είναι ανανέωση της ανθρώπινης φύσεως και του πρώτου Αδάμ που καταπόθηκε εξαιτίας της αμαρτίας από το θάνατο και παλινδρόμησε στη γη απ’ όπου πλάστηκε αναζώωση και ανάπλαση και επάνοδος στη αθανασία! Όπως λοιπόν κανείς δεν τον είδε όταν γεννήθηκε αφού πλάστηκε και πήρε ζωή πρώτος αυτός και έπειτα τον είδε μια γυναίκα, η Εύα έτσι και τον δεύτερο Αδάμ, τον Κύριο, όταν αναστήθηκε εκ νεκρών κανείς δεν τον είδε αφού δεν παρευρίσκονταν κανείς δικός Του κι οι στρατιώτες που φύλασσαν το μνήμα ταραγμένοι από φόβο έγιναν σα νεκροί κι έτσι μετά την Ανάσταση πρώτη Τον είδε μια γυναίκα, η Παναγία.

Περισσότερα...