THEOLOGOI-KRITIS.SCH.GR

Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς
Τα Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κρήτης

Διήμερο επιμορφωτικό πρόγραμμα για τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά

Στις 8 και 9 Μαΐου 2017 θα πραγματοποιηθεί κατά τόπους η επιμόρφωση των Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και των θεολόγων εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Κρήτης στα Νέα Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Το Υπουργείο Παιδείας απέστειλε στα σχολεία τα σχετικά έγγραφα γύρω από την επιμόρφωση, καθώς επίσης εξέδωσε εντολή αποδέσμευσης δύο ημερών των εκπαιδευτικών του κλάδου ΠΕ 01 από τα σχολικά τους καθήκοντα, προκειμένου να συμμετάσχουν ανά νομό ή περιοχή στα διήμερα επιμορφωτικά προγράμματα, τα οποία θα πραγματοποιηθούν σε ολόκληρη τη χώρα, ξεκινώντας από το διήμερο 8 και 9 Μαΐου.

Στην Κρήτη θα λειτουργήσουν τέσσερα επιμορφωτικά κέντρα:

Α. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Λασιθίου: 2ο Γυμνάσιο Ιεράπετρας.

Β. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Ηρακλείου: ΠΕΚ Ηρακλείου.

Γ. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Ρεθύμνου: Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου.

Δ. Για τους εκπαιδευτικούς του νομού Χανίων: 1ο Γενικό Λύκειο Χανίων.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δημοτικής Εκπαίδευσης θα λάβουν μέρος στα τμήματα που ήδη έχουν δηλώσει.

Δείτε τα σχετικά έγγραφα:

Υπουργική Απόφαση για την αποδέσμευση από τα σχολικά καθήκοντα

Διαβιβαστικό έγγραφο Υπουργικής Απόφασης

Πρόσκληση για την επιμόρφωση

Πίνακας επιμορφωτικών κέντρων και επιμορφωτών

Πρόγραμμα επιμορφωτικού διήμερου

 

Εκδήλωση παρουσίασης βιβλίου της Βλασίας Μιχαηλίδου Τριπολιτάκη στο Ρέθυμνο

Το Σάββατο 6 Μαΐου 2017, στις 6.30 μ.μ., στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ι. Ναού των Αγ. Τεσσάρων Μαρτύρων Ρεθύμνου, θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου H Ζωή στην Εντατική”, της φιλολόγου, ιστορικού M.Sc, κατηχήτριας του Ι.Ν. των Αγ. Τεσσάρων Μαρτύρων, Βλασίας Μιχαηλίδου Τριπολιτάκη.

Ομιλητές:

Ο πανοσ. αρχιμ. Παρθένιος, ηγούμενος της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Ατάλης - Μπαλή

Η κ. Αναστασία Κοπανάκη, θεολόγος M.Sc. - συγγραφέας

Η κ. Ειρήνη Κλάδου, θεολόγος, εκπαιδευτικός μουσικής ειδικής αγωγής, M.Sc.

Συντονιστής: ο κ. Θεόδ. Ρηγινιώτης, θεολόγος - συγγραφέας

Την εκδήλωση θα πλαισιώσει η χορωδία του Μουσικού Καρπού, με τη συνοδεία των μουσικών Αντ. Μαυράκη (τρομπέτα) και Ισιδώρας Χαλκιαδάκη (πιάνο).

Έσοδα από την πώληση του βιβλίου θα διατεθούν για την ενίσχυση του Συλλόγου Γονέων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Ν. Ρεθύμνης..

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με τη στήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Ρεθύμνης κι Αυλοποτάμου.

 

Εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου της Σπ. Αθανασοπούλου - Κυπρίου "Στο όριο"

Το Σάββατο 29 Απριλίου 2017, στις 14.00', θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του νέου βιβλίου της Σπυριδούλας Αθανασοπούλου- Κυπρίου, θεολόγου-διδάσκουσας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, με τίτλο «Στο όριο».

Η εκδήλωση θα γίνει στο βιβλιοπωλείο Ελευθερουδάκης (Οδός 1821, αρ. 10 Ηράκλειο Κρήτης).

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

-     Χριστόφορος Ελ. Αρβανίτης, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Χριστιανισμού και της Θρησκείας στην ΠΑΕΑ Κρήτης

-     Δέσποινα Λιμνιωτάκη, Ψυχολόγος MSc

-     Δημήτρης Νινίκας, καθηγητής θρησκευτικών Α' Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου

Την παρουσίαση θα συντονίζει ο Γιώργος Στριλιγκάς, σχολικός σύμβουλος θεολόγων

Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Περισσότερα...
 

Η θεία λειτουργία ως προεικόνιση της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού. Με βάση τη μελέτη του Ιωάννη Εμμ. Κανιολάκη "Η εσχατολογική τράπεζα του Κυρίου"

Η θεία λειτουργία ως προεικόνιση της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού

Με βάση τη μελέτη του Ιωάννη Εμμ. Κανιολάκη Η εσχατολογική τράπεζα του Κυρίου

Επιμέλεια Θ. Ι. Ρηγινιώτης

Η δομή της θείας λειτουργίας είναι τέτοια, ώστε να συνιστά συμβολική επανάληψη της ζωής του Χριστού, από τη γέννηση ώς την ανάστασή Του. Υπάρχει όμως και μια δεύτερη, βαθύτερη ερμηνεία της, σύμφωνα με την οποία είναι συμβολισμός (προεικόνιση) της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού.

Στη σύνδεση της θείας λειτουργίας με τη δευτέρα παρουσία και τη Βασιλεία του Θεού αναφέρεται η σύντομη, αλλά περιεκτική και εμπεριστατωμένη μελέτη του θεολόγου και γυμνασιάρχη Ιωάννη Εμμ. Κανιολάκη Η εσχατολογική τράπεζα του Κυρίου, που εκδόθηκε στο Ρέθυμνο το 2014 (*).

Ο Ιησούς Χριστός πολλές φορές παρομοίαζε τον εαυτό Του με Νυμφίο (δηλαδή γαμπρό), την Εκκλησία (δηλαδή το σύνολο των χριστιανών) με Νύμφη (νύφη), το έργο Του στον κόσμο με γάμο και τον παράδεισο με το τραπέζι, το γλέντι αυτού του γάμου.

Γι’ αυτό, οι άγιοι διδάσκαλοι του χριστιανισμού (που τους ονομάζουμε Πατέρες της Εκκλησίας) συνεχίζουν να παρομοιάζουν τον παράδεισο με γαμήλιο γλέντι, με τράπεζα, δηλαδή τραπέζι, που την ονομάζουν εσχατολογική τράπεζα, δηλαδή τραπέζι της δευτέρας παρουσίας, αιώνιο τραπέζι – η λέξη τράπεζα στα αρχαία ελληνικά σημαίνει τραπέζι και όχι την τράπεζα όπου καταθέτουμε τα χρήματά μας.

Περισσότερα...
 

"ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ ΕΝΔΥΕΙ ΕΥΠΡΈΠΕΙΑΝ…"

«ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ ΕΝΔΥΕΙ ΕΥΠΡΈΠΕΙΑΝ…»

Του Πρωτ. Ευαγγέλου Παχυγιαννάκη

Τα μεσάνυχτα της Μιας Σαββάτων υπάρχει μια υπέροχη φωτολουσμένη εικόνα στους Ορθοδόξους ναούς όλου του κόσμου.  Ο Επίσκοπος ή ο Ιερέας ντυμένοι στα λευκά άμφιά τους, παίρνουν το φως από το ακοίμητο καντήλι της Αγίας Τράπεζας κι ύστερα από την Ωραία Πύλη  καλούν τους πιστούς, με βροντερή και συγχρόνως  χαρούμενη φωνή:  «Δεῦτε, λάβετε φῶς!» Και οι πιστοί προσέρχονται με ευλάβεια ν’ ανάψουν το δικό τους κερί και να μεταφέρουν το αναστάσιμο φως στο σπίτι τους και στη ζωή τους.

Παμπάλαιο το έθιμο αυτό, που στο άναμμα του αναστάσιμου κεριού, συμπυκνώνει τη νοσταλγία και την ελπίδα. Περάσαμε όλο το σκάμμα της Αγίας Τεσσαρακοστής συντροφιά με την μακαρία χαρμολύπη, νιώθοντας τον οδυρμό της ξενητείας μας, που πυκνώνει μέσα σε σαράντα ημέρες όλη την περιπέτειά μας στον κόσμο αυτό της φθοράς και του πόνου. Ζήσαμε με νήψη και προσευχή, με κατάνυξη και νηστεία, τροφοδοτώντας την πνευματική μας  ζωή, για να βλαστίσει το  άνθος της νοσταλγίας, το χαρμόσυνο Πάσχα. Και τώρα, κρατώντας το αναμμένο κερί της Ανάστασης στο ύψος αυτής της νοσταλγίας, αναβλαστάνει ένα άλλο άνθος, το άνθος της ελπίδας που γίνεται κι αυτό ένα με τη φλόγα της νοσταλγίας για το πέρασμα σ’ ένα άλλο Πάσχα, το συνεχές και το αιώνιο, ενός άλλου κόσμου στην αιώνια βασιλεία του Θεού.

Αυτή η νοσταλγία και η ελπίδα συνταιριασμένες αποτελούν το πλήρωμα τούτης της ζωής και το αγκάλιασμά της με την άλλη, την επέκεινα του Τάφου. Τὶ όμορφα που τα έχει οικονομήσει η αγία μας Εκκλησία! Με πολλή σκέψη ερανίζεται από τον περιβάλλοντα κόσμο την προτύπωση της Αναστάσεως. Τίποτε στον κόσμο αυτό δεν χάνεται. Όλα πεθαίνουν για να ζήσουν. Μαραίνεται το άνθος και πεθαίνει για να βγεί μέσα από τον πεθαμένο σπόρο ένας καινούριος βλαστός, ένα καινούργιο άνθος. Θάβεται βαθιά στη γη  και σαπίζει ο σπόρος του σιταριού για να βλαστήσει εκατονταπλασίονα! Πεθαίνει ο άνθρωπος  και τα οστά του άφθαρτα ευωδιάζουν και από τώρα προοιωνίζονται τους καρπούς της Αιωνιότητος.

Περισσότερα...
 

Πότε αναστήθηκε ο Χριστός;

Το ερώτημα αυτό μπορεί ίσως να θεωρηθεί δευτερεύον ή και περιττό από πολλούς Χριστιανούς, μπροστά στο υπερβατικό γεγονός της Ανάστασης του θεανθρώπου, όμως παραμένει ακόμη και σήμερα, 2000 περίπου χρόνια από τότε που συνέβη, ανοικτό, αφού δεν έχει απαντηθεί με ακρίβεια, παρά το ότι για πολλά, ακόμη και προ Χριστού γεγονότα, γνωρίζουμε με ακρίβεια το έτος που συνέβησαν. Απλά υπάρχουν κάποιες πολύ πιθανές ημερομηνίες τις οποίες θα δούμε παρακάτω.

Πράγματι, προκαλεί έκπληξη και απορία το γεγονός ότι ενώ οι ευαγγελιστές αναφέρουν πάρα πολλά για την ζωή, τη δράση, τα πάθη και την Ανάσταση του Χριστού, δεν  αναφέρουν γι’ αυτά ένα αντίστοιχο έτος και ημερομηνία, πέρα από το γνωστό και μονότονο «επί ποντίου Πιλάτου», ενώ βέβαια αναφέρουν την ημέρα και την ώρα του θανάτου. Ίσως η χρονολόγηση των ετών που γινόταν την εποχή αυτή, με αρχή  το  «έτος κτίσεως της Ρώμης»,  να μην ήταν ευρέως σε χρήση και να προτιμούταν η «εποχή» ηγεμόνων ή αυτοκρατόρων. Να σημειώσουμε ακόμη ότι σπανίζουν οι αναφορές των ιστορικών της εποχής (Ιώσηπος κ.ά.)  για τον Χριστό, ίσως επειδή ο Χριστιανισμός θεωρήθηκε αρχικά ως μια αίρεση του Ιουδαϊσμού, υπόθεση δηλαδή μιας μικρής μειοψηφίας στη μακρινή αυτή περιοχή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

Περισσότερα...

 
Περισσότερα Άρθρα...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Διαφήμιση

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΜΑΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ

We have 34 guests online

ΜΕΤΡΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 868112

ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΣ

"ΠΑΣΤΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΑΜΟΛΥΝΤΕ"

Ένα από τα θεολογικότερα τροπάρια του Κανόνος του Ακαθίστου, που μας εισάγει στη μυστική θεολογία είναι το β΄ τροπάριο της στ΄ ωδής: «Παστὰς τοῦ Λόγου ἀμόλυντε*, αἰτία τῆς τῶν πάντων θεώσεως,* χαῖρε πανάχραντε…» Σε μετάφραση: «Χαίρε, Πανάχραντε, γιατί αναδείχθηκες το αμόλυντο νυφικό κρεβάτι,  που πάνω σ’ αυτό συνήψε τους γάμους του ο σαρκωθείς Λόγος, κι έτσι γίνηκες η θεωτική αιτία όλου του κόσμου…»

Δεν είναι μόνο οι ποιητικές εξάρσεις και ο ένθεος λυρισμός, που κινάνε την πένα του ιερού υμνογράφου, αλλά και η καρδιά του, που φλογίζεται από θείο έρωτα και ανάγεται  σε μυστικές σφαίρες ενθέου θεολογίας. Χαιρετίζει την πανάχραντη Κόρη, την οποία παραβάλλει με παστάδα (νυφικό θάλαμο), στην οποία ο ουράνιος Νυμφίος συνεζεύχθη την Εκκλησία. Ως  νύμφη του Χριστού η Εκκλησία ενώθηκε μυστικά και αγάπησε  το σώμα Του και την άφθορο σάρκα Του. Παστός (ο) και παστάς (η) είναι ο νυφικός θάλαμος, το νυφικό κρεβάτι. Στην Κρητική διάλεκτο λέγεται μπάστος ή μπαστός, και γίνεται  μεγάλη ιεροτελεστία πριν από τον γάμο στο στόλισμα του μπάστου, με μαντινάδες και τραγούδια, που έχουν περιεχόμενο την όλη γαμήλια διαδικασία, το ξεκίνημα της νέας ζωής των μελλονύμφων και το στερέωμα του ανδρογύνου, με πολλές ευχές: «σαν τον βάτο να ριζώσει, σαν τον πλάτανο ν’ απλώσει» κ.π.ά. Η λέξη «παστάς» είναι πλουσιότατη σε εκκλησιαστικούς συμβολισμούς και χρησιμοποιείται από την υμνογραφία σε πολλές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα το Πάσχα, όπου ο Τάφος του Χριστοῦ αναδείχνεται «Ὡς ζωηφόρος, ὡς παραδείσου ὡραιότερος ὄντως καὶ παστάδος πάσης βασιλικής, λαμπρότερος…., ἡ πηγή της ἡμῶν ἀναστάσεως», σε παραβολές, όπως των Δέκα Παρθένων, των Βασιλικών γάμων κ.λ.π.

Περισσότερα...